به همت دفتر سازمان دانش آموزی شهرستان شوش؛ کارگاه آموزش اصول خبرنویسی و عکاسی دانش آموزان شوش برگزار
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 14
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 295
:: بازدید ماه : 7984
:: بازدید سال : 20673
:: بازدید کلی : 297811
نویسنده : عباس کرم الهی
سه شنبه 15 آبان 1397

شهلا عبدالی ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ محمد امین شیری

کارگاه آموزش اصول خبرنویسی و عکاسی دانش آموزان خبرگزاری پانا آموزش و پرورش شهرستان شوش به همت سازمان دانش آموزی روز سه شنبه 15 آبان1397 ساعت 8:45 صبح در سالن امور تربیتی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ عبدالرحیم دیناروند رئیس سازمان دانش آموزی شهرستان شوش ضمن قدردانی از مدیران مدارس که دانش آموزان خود  به این کارگاه فرستاده اند ، به معرفی مدرس کارگاه پرداخت و گفت : عباس کرم الهی از پیشکسوتان مطبوعات و رسانه ی این دیار که بیش از سه دهه است بدون کوچکترین چشم داشتی به شوش خدمت می کند برای چهارمین سال متوالی است که از ایشان دعوت کرده ایم کارگاه آموزش اصول اولیه ی خبرنویسی و عکاسی را به دانش آموزان خبرگزاری پانا در سطح مدارس متوسطه ی اول و دوم بیاموزد .

سپس عباس کرم الهی رئیس انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش و مدیر مسئول پایگاه خبری شوش نیوز که سال گذشته برای برگزاری کارگاه آموزش اصول خبرنویسی و عکاسی  با پیگیری علیرضا مسرور، رییس سازمان دانش آموزی استان خوزستان ؛ لوح  تقدیری به امضاء مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش آموزی کشور دریافت نموده است ؛ کارگاه آموزشی را با اشاره به عناصر خبری آغاز نمود و. در این خصوص گفت : از خبرنگاران گرفته تا مدیران روابط عمومی و مدیران شرکت های بزرگ و کوچک که می خواهند اخبارشان را ؛ چه از طریق سایت هایشان و چه از طریق سایر رسانه ها  به اطلاع مخاطبانشان برسانند  ولی اگر حداقل از عناصر خبری آگاهی نداشته باشند  مخاطبین خود را از دست خواهند داد .

وی افزود : اگرچه ممکن است برخی از این ارکان، به هر دلیل، در ساختار خبر مفقود باشد، اما هرقدر تعداد آنها بیشتر باشد، خبر، بیشتر وافی به مقصود خواهد بود و هر قدر ارکان فوق در خبر کم باشد به این معناست که در انتقال اطلاعات به مخاطب ضعیف تر عمل شده است. «چه چیزی یا What:» به عنوان اولین رکن شامل بیان رویداد و توصیف ابعاد آن است و پایه اصلی خبر را تشکیل می‌دهد. « چه زمانی یا When: » یکی از ارکان اساسی خبر است که نباید مغفول باشد. نصر زمان شامل اطلاعاتی درباره روز، ساعت، دقیقه و حتی ثانیه است.« چه کسي یا Who:» در شکل‌گیری یک رویداد می‌تواند یک شخص حقیقی یا اشخاص متعدد حقیقی، شخصیت حقوقی یا موجودات غیر انسانی و حتی اشیاء باشند. مشخصات شناسنامه ای، سن، تحصیلات، شغل، ویژگی های خلقی و دهها مشخصه دیگر می‌تواند در پاسخ به سوال «چه کسی» ذکر شود.«کجا یا Where: » عنصر مکان مانند عنصر زمان، از عناصر اصلی و لازم در نگارش خبر است و نباید مغفول باشد، مگر این که خبر به لحاظ ماهوی در مکان نامعینی شکل گرفته باشد که در این صورت با یک استثنا مواجه هستیم و باید به صورت ویژه بدان اشاره شود. عنصر مکان شامل مواردی چون: «منطقه، کشور، شهر، خیابان، کوچه، خانه، پلاک » و مانند اینهاست. « چرا یا Why: » این رکن از خبر جنبه های تحلیلی آن را افزایش داده و توضیحاتی درباره انگیزه‌ ها، اهداف، دلایل، زمینه ها و سایر فاکتورهای موثر در فرایند شکل گیری رویداد را اضافه می کند. و « چگونه یا How: » این رکن، از عناصر تشريحي و توصيفي خبر است که توالی رویدادها و کیفیت آنها را با ذکر مهمترین عناصر تشکیل دهنده یک رویداد بیان می کند. این رکن خبر جنبه داستان گونگی خبر را شکل می دهد. وقتی خبری روایت می شود در واقع داستانی برای مخاطب تعریف می شود. رکن «چگونگی» تکنیک ها و متریال های لازم برای روایت داستان را در بر دارد.

این پیشکسوت مطبوعات و رسانه برای عناصر شش گانه ی اشاره شده  یک خبر را در چند بخش«تیتر ـ لید و موضوع خبر ؛ پاراگراف به پارگراف » تشریح کرد و در این خصوص تصریح نمود :

بر اثر یک سانحه ی رانندگی در جاده ترانزیت شوش ـ اهواز 28 نفر کشته و زخمی شدند

شوش ـ خبرنگار ...........

عکس ـ ..................

ساعت 7 و 45 دقیقه صبح روز یکشنبه 6 آبان 1394 یک اتوبوس مسافربری برون شهری که از شوش با 42 مسافر به سمت اهواز در حرکت بود به گاردریل  وسط اتوبان  جاده ی ترانزیت شوش ـ اهواز در شهر الهائی واژگون شد و 28 تن از مسافرانش کشته و زخمی شدند.

همانگونه که در تیتر مشاهده می کنید  شناسنامه ی خبر را به مخاطب اطلاع رسانی می کند و خبر از یک سانحه ی رانندگی می دهد و در لید یا به عبارتی مقدمه به محل دقیق سانحه اشاره شده است .

به گزارش خبرنگار ما ؛ این اتوبوس به رانندگی حسین همتی 37 ساله ، به شماره ی پلاک ملی 11ـ229ق31  به دلیل عدم تمرکز کافی ، بی احتیاطی و سرعت بالای راننده ، به هنگام گردش به راست ، کنترل خود را از دست داد و با عبور از گاردریل اتوبان  واژگون گردید .

در پاراگراف اول بعد از مقدمه ، به نام راننده و سن و سالش«چه کسی» و دلیل واژگون شدن«چگونگی» اشاره شده است .

10 نفر از سرنشینان این اتوبوس که اصالتا اهوازی بودند ، در دم کشته شده و 18 نفر دیگر راهی بیمارستان شدند و به گفته ی کارشناس فوریت های پزشکی ، حال 3 تن از آن ها وخیم گزارش شده است.

به گفته شاهدان عینی، 20 دقیقه بعد از رخ دادن این حادثه ، ماموران امداد در محل حاضر شده و مجروحان این تصادف را به بیمارستان‌ نظام مافی  منتقل کردند.

راننده اتوبوس که دارای گواهینامه ی پایه ی یک می باشد از این حادثه جان سالم به در برد، اما به دلیل جراحات وارده به ناحیه سر و صورت به بیمارستان منتقل شد.

همانگونه که در پاراگراف های دوم تا چهار می بینید لحظه به لحظه جزئیات این  سانحه ی شفاف تر شده است و اگر از یک خبرنگار ماهر و حرفه ای بخواهید که نقص این خبر را مشخص کند بلافاصله از نبود نظریه ی افسر راهنمایی و رانندگی در این خبر سخن می گوید . پس اگر می خواهیم خبرمان بی نقص باشد و شورای سردبیری بدون دخل و تصرف خبر شما را منتشر نماید باید در به کارگیری شش عنصر اشاره شده مطمئن باشید .

عباس کرم الهی ، ویراستاری خبر تنظیمی را دومین مرحله برای تنظیم خبر دانست و در این خصوص  یادآور شد : ویرایش به معنی « کم یا زیاد کردن، تصحیح کلمات، جملات، عبارات متنی، اصلاح اشتباهات علمی (در حوزه تخصصی که ویراستاری انجام می‌شود)، اصلاحات ظاهری مربوطه و همچنین اصلاح علائم و نشانه‌گذاری‌های نگارشی یک خبر » می‌باشد. ویراستاری خبر به ‌عنوان امری مهم در تمامی کشورهای جهان شناخته شده به صورتی که اغلب ویراستاران جایگاهی هم تراز با خبرنگاران ، نویسندگان یا مترجمان اثر دارند، اما متاسفانه در ایران هنوز این مهم چنان که باید جایگاه خود را نیافته و اغلب ناشران، نویسندگان، مترجمان و مولفان یک اثر (خواه کتاب و مجلات و خواه اثرات علمی و مقالات) از پذیرفتن فردی به نام ویراستار در کنار خود به دلایل گوناگون سرباز می‌زنند.

وی سپس به عکاس خبری اشاره کرد و افزود : عکس خبری یا فتوژورنالیسم به عکس‌هایی گفته می‌شود که پیام و هدف اصلی آن‌ها خبررسانی است. و آن گونه که کارشناسان رسانه تعریف می‌کنند؛ عکاسان خبری، همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر به وسیله تصویر یا همان عکس هستند . ژورنالیسمی است که داستانی را از طریق تصاویر بیان می‌کند. می‌توان این‌طور برداشت کرد که در ذهن غربی‌ها، فتوژورنالیسم تک فریم نیست؛ به همین علت است که همیشه یک فیچر یا گزارش تصویری جداگانه دارند و یک تک فریم؛ که تک فریم در واقع اوج گزارش تصویری است. عکس خبری در واقع  شکلی ویژه از ژورنالیسم است که تصاویری را خلق می‌کند تا داستانی خبری را بازگو کند؛ هرچند معمولاً این‌طور فهم می‌کنند که اصل بر تک فریم است، در حالی که این طور نیست. در حالت عام‌تر هم به مطالب بسیار مهم و جدی که عکاسی شده‌است گفته می‌شود.

پیشکسوت رسانه و مطبوعات شهرستان شوش در ادامه به اجزای تیتر اشاره کرد وتصریح نمود : تیتر نویس به منظور ایجاد جذابیت و افزایش کنش ظاهری مطلب به غیر از تیتر اصلی تیترهای دیگری را با حروف کوچکتر در بالا و پایین تیتر اصلی می نویسد. روتیتر: تیتری است بالای تیتر اصلی نوشته می شود. خلاصه ی تیتر: حروف تیترهای خلاصه از انواع تیترهای دیگر کوچکتر بوده برای مشخص کردن آن از ستاره یا دایره سیاه استفاده می شود و گاهی در درون کادر قرار می گیرد. میان تیتر: معمولاً در وسط خبرهای طولانی برای تفکیک بکار می رود.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز در ادامه به اخلاقِ روزنامه‌نگاری اشاره کرد و خاطر نشان نمود : « آگاهی‌دهی عمومی ـ بازگوییِ حقیقت، وظیفه ی بنیادی روزنامه‌نگار ـ احترام به حیثیتِ فردی و زندگیِ خصوصی و آزادی مطبوعات »  شرطِ اساسیِ و اصلی  حرفه و اخلاق  روزنامه‌نگاری حرفه ای است اما این به تنهایی کافی نیست بلکه در اصول خبرنویسی می بایست به 27 نکته ی زیر نهایت دقت را داشته باشیم :

1ـ مفاهیم اساسی خبر نویسی عبارتند از : درستی ، روشنی و جامعیت خبر

2 ـ خبر باید درست ،کامل ، ساده ، روان و به زبان مردم عامی و در جمله های کوتاه نوشته شود .

3 ـ  خبر باید فاقد واژه ها و عبارت های دشوار و دور از ذهن باشد.

4 ـ خبر باید بیشترین اطلاعات را در کوتاه ترین متن ارائه کندتا علاقه مندان در کمترین فرصت بیشترین بهره را ازآن ببرند.

5 ـ خبر باید به گونه ای تنظیم شود که بخشهای مختلف آن(تیتر و لید و متن)با یکدیگر هماهنگی وتطابق لازم را داشته باشند.

6 ـ خبر باید اطلاعات مورد نیاز خوانندگان را در بر داشته باشد.

7 ـ  در خبر نباید پاراگراف ها را با یک عبارت تکراری آغاز کرد.

8ـ  به هنگام به کاربردن نام افراد ، سازمانها در خبر آنچه مهم است آگاهی مخاطب از مقام وملیت و جنسیت فرد است و دانستن نام و نام خانوادگی برای مخاطب ارجحیت ندارد و برای آن که شناسایی به خوبی صورت گیرد ، باید در بار اول ، به ترتیب به نام و نام خانوادگی ، مقام اجتماعی ونام کامل سازمان اشاره شود و در پاراگرافهای بعدی با توجه به متن خبر از مشخصات بعدی استفاده کرد.

9 ـ  در خبر باید از کاربرد عنوان های تحصیلی (دکتر،مهندس)عنوان های آداب منشانه (آقا،خانم،تیمسار،جناب ) خودداری شود.

10 ـ برای تهیه و نگارش یک خبر خوب و کامل تکیه برحافظه کافی نیست ، بلکه از آغاز تا پایان تهیه گزارش باید یادداشت برداری شود و پس از « دوباره خوانی ، تکمیل و اصلاح متن» ، خبر به صورت دقیق تنظیم گردد. بنابراین« قلم ، کاغذ ، ضبط صوت و دوربین عکاسی» از لوازم ضروری تهیه خبر است .

10 ـ  برای تهیه خبرهای کامل ، جامع و تازه باید همواره با مردم در تماس بود و نیازهای جامعه را شناخت .

11 ـ  همواره پس از تنظیم خبر باید دوباره خوانی خبر صورت گیرد ، تا هرگونه ابهام احتمالی رفع شده و از جامع و کامل بودن و صحیح بودن خبر اطمینان حاصل شود.

12 ـ  نویسنده خبر باید به دستور زبان و آیین نگارش فارسی مسلط و به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی جامعه آشنایی کامل داشته باشد.

13 ـ  برای موفقیت در عرصه ی خبرنویسی ، نویسندهی  خبر باید آگاهی های سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی ،اقتصادی و دینی خود را افزایش دهد.

14 ـ  توجه به تازگی واهمیت سرعت درتهیه خبر و از ضروریات حرفه خبرنگاری است . ولی بهانه سرعت در کار توجیه مناسبی برای بی دقتی در نگارش خبر نیست .

15 ـ مشاهده غلط املایی و انشایی در خبرنویسی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست .

16 ـ  نام های خارجی ، نام های خاص ، عبارات علمی و نقل قول از دیگران را در متن خبر باید داخل گیومه نوشت.

17 ـ  در نگارش نام های خاص وعام به ویژه اسامی خارجی دقت در نگارش شرط لازم و یکسان نویسی نامها شرط کافی است .

18 ـ خبرهای جالب از رویدادهایی که به نظر دیگران عادی و کم ارزش می آیند ، به وجود می آید.

19 ـ  هرچه اهمیت موضوع خبر بیشترو هراندازه علاقه متقاضیان برای آگاهی از خبر بیشتر باشد، باید خبر را مشروح تر نوشت.

20 ـ خبر نادرست به جای پاسخ گویی به نیاز متقاضیان چند پرسش جدید را مطرح کرده و آنها رانیز بی پاسخ می گذارد.

21 ـ  رفتار شایسته و منطقی و آراستگی ظاهری هنگام تهیه خبر تاثیر بسیاری برروی منبع خبر دارد.

22 ـ  فرد حقیقی و یا حقوقی که خبر از او سرچشمه می گیرد را منبع خبر می گویند.

23 ـ  تاحد امکان درخبرباید به نقل قول مستقیم پرداخت و بایدتلاش کرد تا انتقال مفهوم پیام ومطلب بر منبع خبر استوار شود.

24 ـ  سابقه ی خبر یعنی توضیح دادن در خصوص گذشته و پیشینه خبرکه معمولا در پاراگراف آخر و پس از ارائه مطالب جدیدمی آید،

ذکر این سابقه کمک شایانی در درک بهتر خبر برای مخاطب خواهد داشت و برای اتصال سابقه به متن خبر از واژه های کلیشه ای نظیر گفتنی است ، شایان ذکر است و استفاده می شود .

25 ـ در نگارش خبر باید مقیاس های متری ، میزان و بهای کالاها ، درجه ها و درصدها ، آمارها ، رتبه ها، ساعت و تاریخ ، روزها و صفحه کتاب ها و مانند آن را باید با عدد نوشت.

26 ـ شماره یک وکسر کمتر از یک را باید با حروف نوشت . ( شماره های ۲ و ۱۰ را می توان هم با حرف و هم با عدد نوشت. )

27 ـ  رعایت نشانه گذاری فارسی در تنظیم و نگارش خبر الزامی است.

عباس کرم الهی سپس  به قواعد تیتر نویسی اشاره کرد و یادآور شد :

1 ـ تیتر جوهره و روح خبر و ماندگارترین قسمت خبر در ذهن مخاطب است.و باید خلاصه مهمترین مطلب خبر باشد.

2 ـ تیترنویسی یکی از فنی ترین ، حرفه ای ترین و در عین حال شیرین ترین کارهای تهیه خبر است . تیتر اگر اصولی و با علم به ویژگیهای مخاطب و متناسب با موضوع انتخاب شود می تواند بسیاری از مخاطبین بی تفاوت نشریات را نیز جذب کند.

3 ـ تیتر جمله ای است که در خلاصه ترین شکل ممکن ، قصد دارد پیامی مرتبط با متن خبر را به مخاطب منتقل کند.

4 ـ  از تکرار کلمات در تیتر باید خودداری شود. همچنین در تیتر از کاربرد واژه های اضافی و توضیحی باید خودداری کرد.

5 ـ تیتر باید به گونه ای باشد که درآن به اندازه نیاز و فقط به مهمترین عناصر شش گانه خبری اشاره شود .

6 ـ در نگارش تیتر باید از واژه های آشنا و رسا استفاده کرد .

7 ـ تیتر باید حتی الامکان با فعل به پایان رسیده و دارای مفهوم باشد.

8 ـ در تیتر نیاز به نقطه گذاری در پایان جمله نیست ، ولی به کاربردن علائم سجاوندی در داخل تیتر اشکالی ندارد.

9 ـ تیتر بایدکوتاه ،جامع و مانع ،مختصر و مفید ، منطبق و هماهنگ با خبر،جاذب وجالب،روشن و دقیق،روان و سلیس و بدون ابهام باشد.

10ـ تیتر نباید مبهم و شعاری باشد. همچنین از نگارش تیتر سئوالی و منفی باید پرهیز کرد

11 ـ تیتر باید به گونه ای باشد که نوع ، موضوع و ارزشهای خبری را بیان کند .

12 ـ تیتر حتی المقدور نباید با قیدهای زمان و مکان شروع شود .

13 ـ تیتر را باید پس از تنظیم خبر نوشت.

14 ـ در تیتر باید با کمترین واژ ه ها بیشترین معنی ، مفهوم و پیام را بیان کرد.

وی در ادامه به 9 قواعد لید نویسی پرداخت و تصریح نمود :

1 ـ  لید خلاصه مهمترین بخش خبر است .جالب ترین و پرهیجان ترین موضوع ، تازه ترین رخداد و محکم ترین بخش خبر را باید با کلمات جذاب ، بدیع ، جاندار ، قاطع و هیجان انگیز در لید خبر نوشت .

2 ـ در تهیه وتنظیم خبر، مهمترین کار نوشتن مقدمه یا لید Lead)) به صورت خلاصه و فشرده است.در واقع لید چیزی نیست جزهمان چند جمله اول خبر که هدایت گر مخاطب به درون خبر است.

3 ـ لید باید کوتاه ، درست و رسا باشد ، هرچه لید کوتاه تر باشد ، جذاب تراست . لید خوب حداکثر بین ۱۵-۱۰ کلمه است .

4 ـ از ذکر مطالب مبهم وکلی و کم اهمیت و جزیی در لید باید خودداری شود.

5 ـ نام و نام خانوادگی افراد را در صورتی در لید ذکر می کنیم که مخاطب بتواندمسوولیت و نقش او را در ذهن مجسم کند،در غیر این صورت برای معرفی افراد در لید باید از مسوولیت و سمت و دیگر خصوصیات مربوط استفاده کرد.

6 ـ در لید باید سعی شود به عناصر شش گانه خبری پاسخ داده شود .

7 ـ در لید نباید شک و تردید در موضوع خبر رسوخ نماید و همچنین از مجهول نویسی در لید باید پرهیز کرد.

8 ـ جز در موارد استثنایی نباید لید را با زمان ومکان شروع کرد.

9 ـ نتیجه واقعه یا رویداد تاحد ممکن باید در لید آورده شود.

عباس کرم الهی که در کارنامه ی خود برگزاری  17 کارگاه خبرنگاری در سطح مقدماتی و 8 دوره کارگاه تکمیلی را به عنوان مدرس دارد  در این کارگاه خبرنویسی به ارزش های خبر اشاره کرد و گفت :  «دربرگیری ( جامعیت) ، شهرت ، تضاد ، استثنا ، تنوع ( تعداد ومقدار ) ،مجاورت ، تازگی » ارزش های خبر هستند اما همین  یک عوامل اختصاصی را به همراه خود به شرح زیر دارد :

اعلام واقعه: یک واقعه زمانی جنبه خبری پیدا می کند که آشکار شود و دیگران از آن مطلع شوند.

نخستین بیان: بعد از آشکار شدن خبر باید چگونگی وقوع آن بیان شود تا کنجکاوی مخاطبان را ارضاء نماید.

واقعه عینی: خبر باید با واقعیت همراه باشد و فاقد افسانه پردازی می باشد.

جالب بودن واقعه: خبرنگاران باید نیازمندیها و علاقه های مخاطبان را در نظر بگیرند.

عمومی و اجتماعی بودن واقعه: خبر باید جنبه عمومی داشته باشد و در زندگی اکثریت مردم تأثیر بگذارد.

رئیس انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش در ادامه به اختصاص خبرنگار را تعریف نمود و گفت : کسی است که به اتکا به ذوق و استعداد شخصی پس از گذراندن دور آموزش تخصصی وظیفه تهیه و جمع آوری و تنظیم اخبار و انتقال آن از طریق وسایل ارتباط جمعی شامل : « مطبوعات ـ  رادیو ـ  تلویزیون ـ  خبرگزاری های بین المللی و ملی ، پایگاه های خبری و تحلیلی »به مخاطبان را به عهده دارد.

وی سپس صفات خبرنگار را امری ضروری دانست و اظهار نمود :

1 ـ شم خبری: عده ای معتقداند که استعداد و شم خبری ذاتی می باشد مثلا کسی که نقاشی می کند ولی در عمل ثابت شده ذاتی نبوده و فنی است و بر اساس تمرین و تکرار باعث بالا رفتن استعداد و شم خبری می شود.

2 ـ در مسیر بودن خبر: یعنی در جریان رویداد قرار گرفتن می باشد.

3- لزوم تخصص: روزنامه نگاری یک رشته تخصصی می باشد و در گذشته به این شکل نبوده و اکنون تخصصی شده است مثلا یک خبرنگار هنری باید مکاتب سینمائی را بشناسد.

4 ـ تماس با مردم: تا زمانی که خبرنگار با مردم تماس نداشته باشد نیازها و افکار مردم را نمی توان دریافت زمانی می تواند نیاز مردم را بشناسد که با مردم ارتباط داشته باشد.

5ـ ایجاد صمیمیت: خبرنگار نمی تواند بدون صمیمیت و دوستی خبر تهیه کند پس باید اعتماد طرف مقابل را جلب نماید.

6 ـ  نگهداری نشانی منابع خبری: خبرنگار باید دفترچه خاصی داشته باشد که مشخصات تمام منابع خبری را بنویسد تا در مواقع ضروری به آنها دسترسی یابد.

7 ـ بررسی اسناد و مدارک: هر خبرنگاری در حوزه ای که کار می کند باید اسناد و مدارک مخصوص آن را داشته باشد. مثلاً اگر خبرنگار مالی هستیم در مورد مالیاتها و هر آنچه که مربوط میشود به آن شخص و در جریان امر قرار بگیریم.

8 ـ تکمیل معلومات عمومی: خبرنگار باید در حال تکمیل معلومات خود باشد از طریق اینترنت مطبوعات مختلف – کتاب

9 ـ سرعت و عمل: سرعت و عمل در کار خبری بسیار مهم می باشد و خبرنگار باید خبر را در فرصت اولیه به تحریریه برساند.

10 ـ رعایت بی طرفی: خبرنگاری که به نوعی بی طرفی را نقص کند اعتماد از او سلب می شود.

۱۱-رفتار اجتماعی مناسب خبرنگار: خبرنگار باید ظاهری آراسته، مرتب و رعایت ادل و نزاکت را داشته باشد.

مفاهیم اساسی در خبر نویسی سرفصل دیگری بود که عباس کرم الهی سه مورد از این مفاهیم اشاره کرد و خاطر نشان نمود :

1 ـ درستی و صحت خبر: خبر باید درست و بر مبنای یک گزارش عینی باشد و گرنه قصه نویسی است و باید به همان شکلی که اتفاق افتاد نوشته شود نه به آن صورت که خبرنگار می خواهد.

2 ـ صراحت و روشنی خبر: خبر باید واضح و از ابهام و کنایات به دور باشد و هنر خبرنگار در این است که اطلاعات صحیح را در زمانی که جمع آوری کرده و با بهترین نحو تنظیم نماید و به مخاطبان انتقال دهد.

3 ـ  جامع و کامل بودن خبر: خبر باید طوری تهیه و تنظیم شود که هیچ سوالی برای خواننده بی پاسخ نماند و خبرنگار خود را به جای مخاطب قرار دهد و سوالی ابهام داشته باشد برطرف کند و با جامعیت در اختیار مخاطبان قرار دهد و به پرسشهای مربوط به عناصر خبر به طور کامل پاسخ داده شود.

وی در ادامه به صفات خبر خوبپرداخت و تصریح نمود :

1 ـ تازگی خبر: خبر باید تازه و نو باشد و در اولین فرصت در اختیار مخاطبان قرار گیرد مثل سبزی و میو ه تازه .

2 ـ جالب بودن خبر: خبری جالب است که علاوه بر تازه بودن باید توجه فوری و غیر ارادی افراد را به خود معطوف سازد . 

3 ـ  صحت خبر: اگر خبرها با واقعیت منطبق نباشد اعتماد مردم سلب می شود پس خبرنگار در زمان کسب و تهیه تنظیم خبر با بی طرفی و واقع بینی به رویداد نظر کند و به طور عینی و واقعی به مخاطب انتقال دهد.

عباس کرم الهی ، چگونگی کسب خبر را یکی از فاکتورهای مهم برای خبرنگاری که می خواهد به دنبال تنظیم خبر باشد را « دریافت خبر ، جمع آوری خبر ،  کشف خبر و تحلیل و تحقیق خبر» دانست و در مورد این چهار مرحله اظهار نمود :

دریافت خبر: این خبرها بدون مداخله خبرنگار به مطبوعات می رسد مثل اعلامیه های دولتی، گزارش مصاحبه ها وکنفرانس مطبوعاتی

جمع آوری خبر: خبرنگار باید به جستجو و جمع آوری خبر بپردازد مثل: خبرهای مربوط به محصول های صنعتی، فعالیتهای عمرانی و اقدامات نوسازی اگر خبرنگار برای تهیه خبر مراجعه نکند مسئولان آن هیچ وقت مستقیماً برای انتشار آن در مطبوعات پیش قدم نمی شوند.

کشف خبـر: در برخی موارد اخبار محرمانه ومخفی است یعنی نه تنها خبر ابهام دارد بلکه دارنده خبر به علل خاص خبرنگار را از دست یافتن بدان باز می دارد بدین طریق خبر را عملاً منکر می شود در این حالت خبرنگار موظف است خبر را کشف کند و در اختیار روزنامه نگار بگذارد مثل : اخبار سیاسی ـ قضائی

تحلیل و تحقیق خبر: زمانی که برای کسب خبر منابع مستقیم وجود ندارد و خبرنگار می تواند با بررسی دقیق اخبار موجود و مقایسه آنها با یکدیگر به یک خبر مهم دست یابد خبرنگار این خبرها را باید با احتیاط منتشر کند تا از لحاظ صحت عمل انتقادی بر آن وارد نباشد.

مدرس کارگاه اصول خبرنویسی و عکاس خبری در بخش بعدی به ارزش های خبری اشاره کرد و گفت : برای تشخیص این که بدانیم چه رویدادی ارزش تهیه گزارش دارد نیاز به معیارهای است که بتوان وقایع یا رویداد را ارزش یابی نمود  و گزارش جامعی از آن رویداد برای مخاطبان تهیه کرد ،  این معیارها گاه به تنهائی یا با ترکیب با یکدیگر یک واقعه را پدید می آورند« ارزش دربرگیری ـ ارزش شهرت ـ ارزش بزرگی ـ ارزش برخورد و تضاد ـ استثناء و شگفتی ـ ارزش تازگی و ارزش مجاورت » معیارهای مورد نظر هستند که برای هر کدام می بایست توضیحاتی ارائه نمایم :

دربرگیری: یعنی بر روی تعداد زیادی از افراد جامعه تأثیر در زمان حال و آینده داشته باشد ارزش دربرگیری ممکن است به منفعت یا ضرر افراد جامعه باشد و این منفعت هم می تواند به صورت مالی و معنوی باشد و حتی ضرر هم به صورت معنوی و مادی این ارزش در برگیری می تواند تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم بر روی افراد جامعه داشته باشد. و به تنهایی  باید به جزئیات آن آشنا بود : منفعت از نظر مادی مانند « شهریه ی دانشگاه آزاد اسلامی کاهش یافت » مادی ، مانند ضرر  « شهرینه دانشجویان دانشگاه آزاد افزایش یافت» و از نظر معنوی مثال « مدرک دانشگاه آزاد اعتبار ندارد (چون پول خرج می کنیم)» ـ تأثیر مستقیم: مثال: وزارت نفت اعلام کرد قیمت بنزین افزایش یافت. (تأثیر مستقیم دارد برای اشخاصی که ماشین دارند) ـ تأثیر غیر مستقیم: مثال: وزارت نفت اعلام کرد قیمت بنزین افزایش یافت. (تأثیر مستقیم دارد برای کسانی که ماشین ندارند) ـ تأثیر در زمان حال و آینده: مثال: تعویض گذرنامه- تعویض شناسنامه

وی در مورد ارزش شهرت یادآورد شد : اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی برخی از اشیاء هر گاه به خاطر فعالیتها و معروفیتشان در جامعه ملی و فرا ملی شناخته شده باشند ارزش خبری دارند شهرت ممکن است بار معنائی منفی و مثبت داشته باشد. مثال: بار منفی: صدام اولین گلوله را به طرف ایران شلیک نمود  بار مثبت: پاستور که واکسن را اختراع کرد. و از نظر ارزش بزرگی باید گفت : ارزش خبر به اعداد و آمار مربوط می باشد هر چقدر وزن و تعداد نفر بیشتر باشد ارزش خبر بیشتر است. مثال: مانند زلزله از نظر ریشتر و تعداد کشتگان و از نظر برخورد و تضاد: شامل برخورد بین گروهها، افراد، ملتها و حیوانات با یکدیگر در طبیعت برخورد ممکن است به صورت فیزیکی(جسمانی مانند: نیروهای آمریکای به شمال عراق حمله کردند) یا فکر (ایدئولوژی مانند: رییس جمهور آمریکا در نطقی ایدئولوژی مارکسیس حمله کرد و آن را بی اساس خواند) .

عباس کرم الهی در مورد ارزش استثناء و شگفتی اشاره نمود :ارزش استثناء و شگفتی: یعنی رویدادهای استثنائی را شامل می شود دلیل اهمیت جالب بودن واقعه و تحریک حس کنجکاوی مخاطبان می باشد. مانند: خانمی که با دو سگ رانندگی می کندو اما در مورد ارزش مجاورت باید توضیح داد که :رویدادی که بر اساس اهالی یک منطقه خبر است برای منطقه دیگر ارزش خبری یکسان ندارد هم ارزش جغرافیای داشته و هم ارزش معنوی

وی سپس توضحی در مورد ارزش تازگی داد و اظهار نمود :  هر چقدر خبر تازه تر باشد و در زمان کم تهیه شود و به مخاطبان انتقال یابد دارای ارزش زمان می باشد دیر مخابره کردن خبر ممکن است اعتبار و حیثیت موسسه خبری را زیر سوال ببرد بنابر این اگر خبری را خبرنگار با تلاش فراوان تهیه کرده و به موقع مخابره نشود ارزش تازگی خود را از دست می دهد چون رقبا در مدد بهر برداری از کمترین فرصت هستند تا کسب اعتبار و جلب مخاطب نمایند.

وی افزود : روزنامه یا هر رسانه ی خبری نمی تواند خبر تمام رویدادهایی را که توسط خبرگزاری ها مخابره شده یا خبرنگاران تهیه کرده اند چاپ و نشر کند بنابر این انتخاب از تلکس های خبری و ارسال شده توسط خبرنگاران برای تهیه گزارش از یک رویداد وقاعی در جهت تأمین نیاز خبری مخاطبان می باشد. یعنی بر اساس ارزش خبری گزینش و به دست مخاطب می رسانیم .

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز در بخش پایانی اصول خبر نویسی به خبرنگاری زرد اشاره کرد و گفت : خبرنگاری زرد به خبرها و خبرنگارانی اطلاق می‌شود که پایشان را از اصول حرفه‌ای و اخلاقی روزنامه نگاری بیرون گذاشته و در مورد موضوعاتی مانند « آبروریزی ، تخریب ، نق زدن ، رسوایی و تهمت‌های جنسی، دلالی تهمت و شبهه وارد کردن به دیگران یا دست آویز کردن موضوعات احساسی برای سوء استفاده بردن از آنها » اطلاق می‌گردد که به صورت نیمه تعریف شده‌ای توهین ناتمام  not quite libel لقب گرفته‌است. این واژه در عصر حکم فرمایی سرمایه داری ما بین دهه‌های ۱۹ و ۲۰ بین دو نفر از اصحاب مطبوعات رخ داد. این جنگ تیراژ، بین ژوزف پولیتزر مدیرروزنامه ی نیویورک و ورلد و ویلیام راندالف هیسر مدیر روزنامه نیویورک ژورنال در طی سالهای ۱۸۹۸ تا ۱۸۹۵ رخ داد. منتقدین هر دو روزنامه را متهم می‌کردند که برای بالا بردن تیراژ روزنامه‌های خود دست به تحریف و احساسی کردن اخبار می‌زنند برای همین مطبوعات نیویورک واژه ی «روزنامه نگاری مسخره ی زرد» را در سال ۱۸۹۷ برای این منظور در نظر گرفتند. این نام از یک کمیک استریپ مردمی که در آن زمان معروف شده بود و دو روزنامه را به صورت کاغذهایی زرد به تصویر می‌کشید، برگرفته شد.

عبدالرحیم دیناروند رئیس سازمان دانش آموزی شهرستان شوش ضمن قدردانی مجدد از حضور عباس کرم الهی به عنوان مدرس این دوره  اظهار نمود : وقتی که ما در شهرستان شوش چنین خبرنگار با تجربه ای داریم که بی ادعا و بدون کوچکترین چشم داشتی به شهر و زادگاه خود خدمت می کند چه لزومی دارد که به سراغ اشخاصی که سایر شهرستان ها برویم که نه اعتمادی به آنها داریم و از طرفی برای هر جمله ی که می خواهند آموزش دهند مبلغی را مطالبه می کنند ؟

وی در پایان خاطر نشان نمود : شما که به عنوان خبرنگار خبرگزاری دانش آموزی پانا در این کارگاه دور هم جمع شده اید به این دلیل است که پس از فراگیری اصول اولیه ی خبرنگاری ما شما را به این خبرگزاری وصل کنیم و اخبار مربوط به آموزشگاه خود را ارسال کنید و قرار نیست به عنوان خبرنگاران حرفه ای خود را به خطر بیاندازید چون شما هنوز اول راه هستید و باید تجربه کسب کنید و من با جلسه ای که با مدیر آموزش و پرورش خواهم داشت هم از مدیرانی که دانش آموزان خود را فرستاده اند تقدیر خواهم نمود و از طرفی با مدیرانی که نسبت به این کارگاه کم لطفی کرده و نه خود آمده اند و نه دانش آموزان خود را فرستاده اند برخورد خواهیم نمود .



:: موضوعات مرتبط: انجمن روزنامه نگاران شوش , ,
:: برچسب‌ها: "کارگاه اصول خبرنویسی" و عکاسی" سازمان دانش آموزی" عباس کرم الهی" شوش" ,
:: بازدید از این مطلب : 1147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.