سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش با رئیس انجمن شعر فارسی دیدار نمود
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 29
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 3373
:: بازدید ماه : 6332
:: بازدید سال : 19021
:: بازدید کلی : 296159
نویسنده : عباس کرم الهی
جمعه 28 شهريور 1399

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

هم زمان با روز شعر و ادب فارسی و سالروز درگذشت استاد شهریار ، سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش به همراه روئسای فرهنگی این اداره با رحمن ایزدی رئیس انجمن شعر فارسی دیدار نمودند .

به گزارش شوش نیوز ، ساعت 21:30 پنجشنبه 27 شهریورماه1399 رضا ذاکری سپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن تبریک این روز به رحمن ایزدی رئیس انجنمن شعر فارسی و دیگر شاعران «فارس زبان ، عرب زبان» و دیگر شعرایی که با گویش های « لری ، بختیاری و دزفولی» ؛ گریزی به ادبیات از دیدگاه معظم رهبری زد و گفت : مقام معظم رهبری می فرماید : « ادبیات نتیجه ی ذوقِ سلیم یک انسان هنرمند است.اگر این ادبیات در راستای «دین حضرت حق» حرکت کند می تواند راهی کوتاه و میان بر برای درک حقایق بزرگ و عظیمی باشد و چه بسا انسان را بهتر و بیشتر به هدف اصلیش هدایت کند.ین اثر فردی حتما انعکاسی نیز دارد و انعکاسش در اشعار یا نوشته او تجلی پیدا می کند و خواننده را به سوی آن مطالب سوق می دهد.»

وی افزود : ادبیات و زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‎های زنده و مطرح در دنیا بوده و به عنوان زبان رسمی و اصلی میهن اسلامی ایران می‎باشد. با توجه به قدمت و گستردگی ادبیات فارسی و با توجه به اینکه از جهاتی متأثر از اسلام و مسلمین بوده است ، می‎توان آن را از زوایای مختلف، به عنوان یکی از علوم اسلامی مورد بررسی و دقت نظر قرار داد.

سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش پیرامون تأثیر شعر در جامعه گفت : در مورد شعر تعاریف زیادی هست. بعضی آن را حادثه ای می دانند که در عرصه زبان اتفاق می افتد. شعر بی نیاز از عقل و استدلال نیست. عشق عقل است در درون عشق عقل است. شعر وسیع ترین زبان است به طوری که زبان شعر گسترده تر از زبان فلسفه است. شعر زبان احساسات نیست. این گفته درست نیست. هنر و هنرمند همزادند و با هم بوجود می آیند. شعر زبان وجود است.شعر خوب آن است که ذوق انسان آن را انتخاب کند.

رضا ذاکری در بخش دیگری از سخنان خود به چرایی نامگذاری سالروز وفات  استاد شهریار به نام روز شعر و ادبیات فارسی اشاره کرد و تصریح نمود : در فرهنگ ایرانیان، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر می‌کند. زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمین های دور و نزدیک بوده است. با وجود حوادث و رویدادهای پرتب‌وتاب و گاه ناخوشایند، باز هم این زبان شیرین و دلنشین در دورترین نقاط جهان امروزه حضور و نفوذ دارد.

وی افزود : اول باید دانست چه ضرورتی داشت روزی برای شعر و ادب فارسی و به‌ویژه شعر در تقویم رسمی سالانه کشور وجود داشته باشد و چرا این روز با استاد شهریار پیوند داشته باشد. تا زمان طرح و تصویب این پیشنهاد ما هیچ روزی را به عنوان روز شعر و ادب در تقویم کشور نداشتیم؛ در حالیکه نزد ما ایرانیان شعر همواره عالی‌ترین و ناب‌ترین صورتی بوده است که در هنر کمال مجال بروز می‌یابد. کمتر ملتی را می‏ توان در جهان یافت که این همه به شعر پرداخته و گنجینه ‏ای غنی و ارزشمند به این عظمت داشته باشد. منزلت شعر نزد ایرانیان به اندازه‌ای است که به رغم ساختار وهمی شعر، ارزشمندترین مفاهیم دینی و هنری و تاریخی ما به شعر گفته شده است. به عبارتی در همه ادوار تاریخ، با شعر نوشت و خواند داشته  و زندگی کرده‏ ایم. شعر همزاد تاریخی ماست. جالب اینکه، با وجود این همه قرابت و مؤانست روحی و معنوی با شعر، کمتر به بحث و تفسیر و کشف ماهیت آن پرداخته ‏ایم. گویی از فرط روشنی موضوع نیازی به تعریف آن نداشته‏ ایم. هنر شعر در خون ما جاری و ساری بوده است. با این حال به‌رغم وجود نام های بزرگانی در تقویم بزرگداشت شاعران بزرگ متقدم همچون شاعرِ شاعرانِ ایران‏ «فردوسی، مایه سربلندی ایران و ایرانیان حافظ و سعدی و عطار در مناسبت های سال توجهی به بزرگداشت شعر معاصر ایران نشده بود». این مناسبت باعث خواهد شد همانند توجه به سایر وجوه هنر کشور؛ از قبیل « موسیقی، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی»  به این نوع فاخر و فخیم هنر ایران  نیز توجه شود. به این دلیل اختصاص روزی به شعر و ادب کشور را ضروری تشخیص داده و به اندیشه طراحی این موضوع افتادم.

وی در پایان از برگزاری شب شعر به مناسبت هفته ی دفاع مقدس خبر داد و در این راستا گفت توسط کانون بسیج هنرمندان سپاه ناحیه شوش و اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی یک شب شعر روز جمعه 4 مهرماه1399 در پنجمین روز از هفته ی دفاع مقدس با حضور 15 نفر از شاعران انجمن شعر فارسی با دو محوریت « دفاع مقدس و عاشورائیان» برگزار می شود .

در پایان توسط رئیس انجمن نویسندگان به رحمن ایزدی یک هدیه  اهدا گردید و متقابلا رئیس انجمن شعر فارسی به هر کدام از حاضرین در مراسم یک جلد کتاب از مجموعه رباعیات خود اهدا کرد .

حسن ختام این محفل دوستانه خوانش چند رباعی دفاع مقدسی  از کتاب «خورشید غیر قابل انکار است» توسط رحمن ایزدی سراینده ی اشعار بود که حاضرین در جلسه  او را مورد تحسین قرار دادند .

شایان ذکر است در این محفل دوستانه « رضا ذاکری سرپر ست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ، رضا طاهری مسئول کانون بسیج هنرمندان سپاه ناحیه ی شوش» و روئسای انجمن های « روزنامه نگاران ، نویسندگان ، خوشنویسان ، شعر فارسی و فرزانه مردادی همسر رحمن ایزدی و از مربیان گروه شعر و تئاتر از دبیرستان نمونه دولتی دخترانه ی دانشوران » حضور داشتند .



:: بازدید از این مطلب : 711
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.