جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 33
:: باردید دیروز : 118
:: بازدید هفته : 3376
:: بازدید ماه : 6335
:: بازدید سال : 19024
:: بازدید کلی : 296162
نویسنده : عباس کرم الهی
چهار شنبه 26 شهريور 1399

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

اولین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوش در سال 1399 به مدیریت حجت السلام  شیخ مهدی علیزاده اصل امام جمعه ی این شهرستان در مصلی نماز جمعه برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ و عمومی ضمن قدردانی از حضور اعضای شورای تأمین و اکثریت اعضای شورای فرهنگ عمومی گفت : اولین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی در سال 1399 به منظور معرفی اعضای اعضای شورا به حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل اما جمعه ی جدید برگزار شده تا همانطور که از نام این شورا مشخص است از این به بعد در مورد مسائل و مشکلات فرهنگی شهرستان به بررسی و ارائه ی راهکار و مصوب نمودن مواردی است که به تأیید اکثریت اعضا می رسد .

وی افزود : تاکنون اگر جلسه ای تحت عنوان شورای فرهنگ عمومی برگزار شده و مصوباتی را به دنبال خود داشته است ؛ متأسقانه چون فردی به عنوان مسئول پیگیری  مصوبات معرفی نشده است به جرأت می توان گفت 80 درصد مصوبات فقط در همان صورتجلسات  بایگانی شده و به مرحله ی عملیاتی نرسیده اند ، امیدوارم در این جلسه فردی معرفی شود که به صورت جدی پیگیری مصوبات تا مرحله ی عملیاتی شدن باشد .

سپس امام جمعه ی شهرستان شوش ضمن قدردانی از دبیر شورا به خاطر تدارک این جلسه گفت : با توجه به اینکه در جلسه اول قرار است معارفه ی اعضا انجام شود و از قبل موضوعی برای جلسه مشخص نشده است سعی می کنیم زمان جلسه کوتاه باشد تا در جلسات آینده که موضوع جلسه از قبل مشخص می شود مفصل در مورد موضوع جلسه به یک نتیجه و خروجی مطلوبی برسیم .

وی افزود : همانطور که می دانید فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری اشاره کرد و تصریح نمود : در حقیقت هم از این رو است که رهبر معظم انقلاب همواره این مهم را مورد توجه قرار داده و در مناسبت های مختلف بارها و بارها به آن اشاره فرموده اند: «الان باید نقشه مهندسی فرهنگی کشور روی میز آماده باشد و باید روی آن بحث شده باشد؛ کار شده باشد؛ تصمیم گیری شده باشد و نقشه ی کلان با راه کارها ، نه فقط چیزهایی که صرفا آرزو و آمال است ، کاملا کشیده شده و مشخص شده باشد؛ این حرف اصلی ما به شما دوستان است. این کار بزرگی است و بارِ سنگینی است؛ باید این بار را بردارید؛ این کار باید انجام بگیرد. این، حرف اصلی ماست که حرف تازه ای هم نبود؛ حرف همیشگی است و تکرار مکررات است؛ منتها بعضی از تکرارها، واجب است؛ مثل نماز صبح.»

حجت الاسلام علیزاده ی اصل در تکمیل سخنان خوذ اظهار داشت : لذا ما باید از تمام ظرفیت شورای فرهنگ عمومی نهایت استفاده را ببریم و در این راستا تلاش خود را مضاعف نماییم . و بر همین اساس ما شورای امور مساحد را به دبیری حجت الاسلام سعید خلیلی راه اندازی کردیم تا این تلاش و همت را از مساجد شروع کنیم و راه اندازی این شورا علاوه بر پیشرفت اهداف شورای فرهنگ عمومی برای تعالی انسان است و از طرفی  قصد آن را داریم که کمکی به ائمه ی جماعات مساجد داشته باشیم تا همانظور که در گام اول انقلاب نیروسازی برای انقلاب سرلوحه ی کار بود و در طول هشت سال دفاع مقدس نیروهایی که به جبهه راهی می شدند اکثرا از همین پایگاه های مقاومت مساجد اعزام می شدند در حالی که الان مسجد رو به رخوت و سکون است  و در گام دوم انقلاب باید همان نیرو و نشاط و تعالی را به  مساجد برگردانیم تا دوباره بتونیم کادر سازی داشته باشیم برای انقلاب  .

وی در ادامه به فرهنگی مذهبی و مقدس اهل بیت(ع) در شهرستان شوش اشاره کرد و خاطر نشان نمود :  در شهر الوان با این نکته مواجه شدم که برای من جالب بود ؛ مؤمنین دور هم جمع شدند و من فکر می کردم الان مردم برای بیکاری جوانان خود حرف می زنند در حالی که همه ی حرف ها در محور مسجد بود ؛ می گفتند : « ما مسجد داریم ولی می خواهیم مسجد ما شاداب باشد ـ ما حسینه ساخته ایم و می خواهیم به زائرین عبدالله الحسین خدمت کنیم و انتظار داریم حسینه های ما امکاناتی داشته باشند که خدمت رسانی بهتری داشته باشیم .» و برای رسیدن به این مهم باید از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی و شورای مساجد استفاده کنیم .

امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه یادآور شد : بعد از مساجد باید به مدارس اشاره کنم ، چون همین دانش آموزان سکانداران فردای انقلاب هستند و بیشترین حجم حضورشان در مدارس است که  12 سال در مدارس می تواند برای انقلاب ساخته شود و کاری اصلی که ما می توانیم انجام دهیم راه اندازی تشکلی به نام کمیته ی همکاری آموزش و پرورش است و دوست داریم از ظریفت شورای فرهنگ عمومی برای این کمیته هم استفاده کنیم و انتظار دارم که در این راستا تبادل نظر شود . نظر مقام معظم رهبری در این راستا این است که می فرماید : « مدارس ما باید با مساجد ارتباط داشته باشند و اگر مراکز آموزشی با مساجد بیگانه باشند و ائمه جماعت نخواهند کاری در این رابطه انجام دهند، قطعا اتفاقات ناگواری می‌افتد .... ائمه جماعت باید پیگیر باشند و باری را از دوش خانواده بردارند. همچنین رابطه ی با نخبگان علمی و ورزشی می تواند از دیگر کارکردهای مساجد باشد.» اگر  مدرسه ـ مسجد و منزل با هم ارتباط داشته باشند دانش آموزان از نیز «تعلیم ـ تربیت و پرورش » رشد و نمو پیدا می کنند  و در چنین وضعیتی این دانش آموزان می توانند محور اصلی انقلاب باشند .

حجت الاسلام شیخ مهدی علیزاده اصل در پایان به راه اندازی شورای راهبردی به عنوان یکی از مصوبات این جلسه اشاره کرد و گفت : در این راستا حجت الاسلام علی سرخه که از فضلا و یکی از مؤلفین می باشد را به عنوان دبیر کارگروه شورای فرهنگی منصوب کردیم تا برای راه اندازی شورای راهبردی از اقشار مختلف که یا استاد دانشگاه هستند و یا صاحب فکر و ایده هستند از بین « طلبه ها ، دانش آموزان ، دانشجویان ، فرهنگیان ، خبرنگاران و......» که صاحب سبک و ایده هستند در این شورای راهبردی استفاده کنیم و برای کمک به شورای فرهنگ عمومی به بحث و تبادل نظر بپردازند چون در شورای فرهنگ عمومی  مسئولین برخی از ادارات عضو هستند و ما نمی توانیم زیاد مزاحم کارشان باشیم چون این شورا حداکثر ماهی یک جلسه دارد ولی اعضای شورای راهبردی می توانند جلسات متعددی بگیرند و خروجی آن جلسات در جلسه ی ماهانه ی شورای فرهنگ عمومی مورد بحث و بررسی نهایت قرار گیرد و در پایان صحبت های خود از زحمات 29 ساله ی آیت الله سید محمد امام در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی قدردانی می کنم .

در ادامه عبدالحسن آل کثیر معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش ضمن آرزوی قبولی عزاداری های شیفتگان سیدالشهدا در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و قدردانی از زحمات 29 ساله ی آیت الله سید محمد امام ، به نحوه ی تأسیس شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و اظهار داشت : پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی، براساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال 1363، «شورای عالی انقلاب فرهنگی» شکل گرفت. این شورا وظیفه ی خطیر ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را به عهده داشت. پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به «فرهنگ عمومی مردم» ، پیشنهاد تشکیل «شورای فرهنگ عمومی» مطرح شد و سرانجام در سال 1364، به منظور تعیین «اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت » و به صورت رسمی از سال 1365 آغاز به کار کرد .

وی افزود : فرهنگ عمومی « کنشها و واکنش های همگن و همگرای آحاد یک جامعه نسبت به یک موضوع، یک پدیده، یک مناسبت و یک مساله» است. «فصل مشترک باورها و رفتارهای آحاد یک جامعه» همان فرهنگ عمومی است. مختصات فکری و رفتاری آحاد یک جامعه را در حیطه ی فرهنگ عمومی می یابیم. فرهنگ عمومی شناسنامه ی فرهنگی یک جامعه است و آن را از سایر جوامع متمایز می کند.  و « حب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و ارادتی که مردم ما به خاندان رسالت ـ موضوع ولایتمداری رمز دوام و قوام نظام مقدس ـ  عزاداری های گسترده که در ماه محرم و صفر ـ راهپیمایی اربعین ـ کیان خانواده در فرهنگ  ـ مشارکت فعال مردم در انتخابات ـ مشارکت مردم در بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله ـ  زیست زیبای اجتماعی اقوام مختلف ایرانی با یکدیگر ـ ارتباط عاطفی و عرق ملی به ( سرود ملی، پرچم، ایران، خلیج فارس و.....) ـ -روح حریت و آزادگی و توجه به استقالل کشور و....... » مؤلفه های این فرهنگ عمومی به شمار می آیند .

عبدالحسن آل کثیر در پایان سخنان خود به دستاوردهای چهل ساله ی شورای فرهنگ عمومی در سطح کشور اشاره کرد و گفت : « تأسیس نهادها ، شوراها ، سازمان های فرهنگی ، صدور بیانیه در مناسبت های فرهنگی ، تنظیم آیین نامه های فرهنگی و مناسبت های خاص » است ؛ اصولا شورای فرهنگی ؛ نقش سیاست گذاری و هماهنگی بین نهادهای اجرایی را دارد و با نظارت و درخواست گزارش، تحقق مصوبات را پیگیری می کند. شورای فرهنگ عمومی طبق وظایف ابتدا به ایجاد زیر ساخت ها و نهادهایی چون « اهداف  سیاست ها و ضوابط نشر کتاب ، اصول سیاست فرهنگی کشور، اساسنامه ی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ایجاد شورای عالی جوانان» پرداخت و سپس مصوباتی خرد و اجرایی به شرح زیر داشته است :« سند مؤلفه های هویت ملی ایرانیان و راهکارهای اجرایی تقویت اتحاد ملی ـ راهکارهای اجرایی سیاست ها و ضوابط نشر کتاب ـ آئین نامه نام گذاری روزهای خاص ـ چگونگی اعتدال وجدان کار و انضباط اجتماعی ـ ضوابط و مقررات تأسیس و نظارت مراکز فرهنگی و......»

 

در ادامه سایر اعضاء « سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرمانده ی نیروی انتظامی ـ حسن پور نعمت رئیس اداره ی اوقاف ـ مهندس سید عبدالحسین حسینی شهردار ـ مسلم کریمی پور نایب رئیس شورای اسلامی شهر شوش ـ مهناز کاوندی جانشین نماینده ی بانوان ـ حجت اسلام سعید خلیلی دبیر شورای اامور مساجد و.....» نیز نکته نظرات خود را مطرح نمودند .

 

از دیگر مصوبات این جلسه معرفی دبیر شورای فرهنگ عمومی به عنوان مسئول پیگیری مصوبات جلسات این شورا تا مرحله ی عملیاتی شدن و ارائه ی گزارش در جلسات بعدی بود .

شایان ذکر است سیده بدریه موسوی زرباف به عنوان نماینده ی بانوان طلبه از این به بعد به عنوان عضو شورای فرهنگ عمومی در جلسات حضور خواهد داشت .



:: بازدید از این مطلب : 1109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.