پنجمین جلسه ی كارگاه آموزش اصول خبرنگاري و خبرنويسي در شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 101
:: باردید دیروز : 270
:: بازدید هفته : 371
:: بازدید ماه : 8060
:: بازدید سال : 20749
:: بازدید کلی : 297887
نویسنده : عباس کرم الهی
جمعه 25 بهمن 1398

فائقه شیرک ـ خبرنگار شوش نیوز

عکس ـ امین دالوند

پنجمین جلسه ی كارگاه آموزشي آشنايي با اصول خبرنگاري و خبرنويسي ساعت 18:30 پنجشنبه 24بهمن 1398  در دفتر انجمن شعر اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش برگزارشد.

به گزارش شوش نیوز ؛ عباس کرم الهی سرپرست انجمن روزنامه نگاران و مدرس کارگاه اصول خبرنگاری و خبرنویسی ضمن دعوت مردم ولایتمدار شهرستان شوش برای مشارکت حداکثری در روز انتخابات و فرستاندن مصلح ترین فرد انقلابی از بین کاندیداها به مجلس شورای اسلامی ، سرفصل پنجمین کلاس کارگاه آموزش خبرنگاری را به «اجزای تیتر و انواع آن» اختصاص داد .

وی در این خصوص گفت : تیتر هدایت کننده ی خواننده به خبر است و چون خوانندگان همواره با نگاهی کوتاه به مطالب رسانه ؛ موضوع مورد علاقه ی خود را بر می‌گزینند، می بایست خبرنگار مهمترین و با اهمیت ترین موضوع خبر را برای تیتر انتخاب کند و باید دانست که  تیتر‌نویسی کار ظریفی به شمار می‌رود.

کرم الهی در ادامه به ویژگی های تیتر اشاره کرد و خاطر نشان نمود : تیتر باید «روشن بوده و ابهام نداشته باشد ، خواننده با خواندن تیتر بلافاصله متوجه خبر شود ، سئوالی نباشد ، با فعل منفی پایان نگیرد یعنی به جای رئیس جمهور به سفر نمی‌رود، بهتر است بنویسیم سفر رئیس جمهور لغو شد ـ البته اگر تیتر منفی باشد ولی حاوی خبری باشد، آوردن آن اشکالی ندارد ؛ با حروف اضافه شروع نشود.(از، در، به، که و غیره) چون کلمه ی اول در تیتر برای جذب خواننده مهم است ؛ در انتها فعل داشته باشد ؛  از تکرار یا شکستن واژه‌ها در تیتر باید اجتناب شود ؛ هر چه تیتر کوتاه‌ترباشد بهتراست . حداقل  ۵ و حداکثر 9 کلمه باشد ؛ سعی شود از نقل قول غیر مستقیم در تیتر استفاده شود و بالاخره در نگارش تیتر، نقطه تنها برای مخفف‌ها به کار می‌رود ولی از دیگر علایم به تناسب می‌توان استفاده کرد .»

مدرس کارگاه آموزش خبرنگاری در ادامه به اجزای تیتر اشاره کرد و تصریح نمود : روتیتر(KICKER): مقدمه یا موخره تیتر است، کوچک‌تر از تیتر اصلی است و در بالای آن با حروف کوچک‌تر ذکر می‌شود و با حذف آن نباید خللی به تیتر وارد شود. مثلا «در مرحله ی پنجم عملیات» اگر روتیتر باشد و «آمریکا حملات روزانه را به افغانستان آغاز کرد» تیتر اصلی  و در نهایت « تلفات در افغانستان به۱۲۰۰ نفر رسید» زیر تیتر خواهد بود .

وی در ادامه به تعریف سوتیتر و میان تیتر پرداخت و یادآور شد : سوتیتر همان خلاصه ی تیتر است که با دو کاربرد زیبایی صفحه و دادن اطلاعات بیشتر به کار می‌رود و حتما باید علامتی چون ستاره یا کادر داشته باشد. و اما میان تیتر (SUBHEAD) ؛ تیتری است که مابین پاراگراف‌ها قرار می‌گیرد، برای ایجاد تنوع و تفکیک اطلاعات در اخبار طولانی کاربرد دارد. میان‌تیتر، جمله ای کوتاه متشکل از یک تا سه کلمه است که با خط درشت‌تر نوشته می‌شود. میان تیتر در «اخبار مجلس، سخنان پیش از دستور و به طور کلی اخبار بلند کاربرد دارد» و در خبرهای کوتاه به هیچ وجه نیازی به آوردن میان تیتر نیست.

عباس کرم الهی در بخش بعدی سخنان خود به «واژه و تیتر» اشاره کرد و گفت : از آن‌جا که واژه‌ها ، تیترها را می‌سازند، شناخت و اشراف خبرنگار به واژه‌ها و معناها و بار عاطفی کلمات مهم است. در تیتر واژه‌هایی باید به کار برده شود که اثرات آن‌ها بیش از کلمات دیگر باشد .

سرپرست انجمن روزنامه نگاران در ادامه به انواع تیتر اشاره کرد و اظهار نمود : « تیتر اقناعی»معمولا با هدف جهت‌دهی افکار عمومی، تبلیغ غیر مستقیم و القای یک پیام به کار می‌روند ، در این نوع تیتر «بار عاطفی »ویژه کلمات در جلب توجه خواننده نقش مهمی دارد.و اگر بخواهم به تفاوت تیتر اقناعی و تیتر عادی اشاره کنم  به یک دو نوع  تیتر اشاره می کنم . تیتر عادی: عراق با پیشنهاد آمریکا برای مذاکره درباره ی کویت موافقت کرد .  و تیتر اقناعی: توافق عراق و آمریکا برای مذاکره در ژنو . اما یک نوع تیتر داریم که به آن «دو تیتری »می گویند ؛ در این نوع تیترها، حروف باید زیر هم و هم‌اندازه باشند، این نوع تیتر از خبرهای چند موضوعی و تلفیقی بدست می‌آید لذا، دو موضوع تیتر می‌شود. از نظر ساختاری در سطر اول باید حالت مصدری در تیتر باشد و بدون فعل بیاید و سطر دوم باید با فعل ختم شود، حالت اول و دوم جایگزین یکدیگر نمی‌شوند.

عباس کرم الهی در بخش پایانی جلسه ی پنجم به تعریف پاراگراف اشاره کرد و گفت : ک پاراگراف مجموعه‌ای از چند جمله است که یک مفهوم اصلی را شرح می‌دهند. به طور معمول این مفهوم اصلی در «جمله‌ی موضوع» بیان می‌شود که اغلب نخستین جمله‌ی پاراگراف است و اندکی با تورفتگی نوشته می‌شود. دیگر جمله‌های پاراگراف، باید به شرح و گسترش جمله‌ی موضوع کمک کنند و به آن‌ها «جمله‌های پشتیبان» می‌گویند. برخی پاراگراف‌ها، یک «جمله‌ی نتیجه‌گیری» هم دارند که نظر اصلی پاراگراف را خلاصه می‌کند یا نکته‌‌ی مهمی را درباره‌‌ی آن یادآور می‌شود. این جمله به طور معمول در پایان پاراگراف می‌آید. نویسنده در نوشتن همه‌ی این جمله‌ها باید مفهوم واحدی را با نظم منطقی بیان کند و شرح دهد.

پس در میابیم که پاراگراف از سه بخش اصلی: « جمله‌ی موضوع  ، جمله‌های پشتیبان و جمله‌ی نتیجه‌» تشکیل شده است .

وی افزود : اگر به ساختاری که توضیح داده شد، اندکی با دقت بیش‌تر نگاه کنیم، پی‌می‌بریم که یک پاراگراف نیز به یک مقاله‌ی کوتاه می‌ماند. جمله‌ی موضوع را می‌توان در حکم مقدمه‌ی مقاله دانست که مشخص می‌کند نویسنده پیرامون چه موضوعی نوشته است. جمله‌های پشتیبان در حکم پیکره‌ی مقاله و جمله‌ی نتیجه مانند نتیجه‌گیری مقاله است. بنابراین، یک پاراگراف، یک «مقاله‌ی چند خطی» است و اگر همه‌ی این «مقاله‌های کوچک» به درستی نوشته شوند، آن‌گاه نوشته‌ی نهایی نیز مقاله‌ی درستی خواهد بود.

در جلسه ی ششم به «ضرب‌آهنگ تیتر و انواع آن ـ گزارش نویسی و انواع گزارش های خبری ـ توصیفی  ـ  تحلیلی ، تجویزی ـ نقادانه ـ تحقیقی ساده و مرکب ـ مصور ـ مکان ، سفر و گزارش روز » پرداخته می شود .

شایان ذکر است در پنجمین جلسه ی کارگاه اصول خبرنگاری و خبرنویسی « رحیم کرد ـ حمید منصوری ـ امین دالوند ـ قاسم چعباوی ـ امیر الهایی سحر ـ نادر بهرامی ، محمد منگری  ، سید امیر حسین موسوی فر و معصومه حسنوند » حضور داشته و « مرتضی ایمانی اصل ، هاجر رجب پور و الهه منگری» غایب بودند .

لازم به توضیح است که از این دوره دو جلسه ی دیگر باقیمانده که یکشنبه 27 و سه شنبه 29 بهمن ماه برگزار می شود .



:: بازدید از این مطلب : 1222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.