جلسه تخصصی «وقف و رسانه» در شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 204
:: باردید دیروز : 2696
:: بازدید هفته : 3429
:: بازدید ماه : 6388
:: بازدید سال : 19077
:: بازدید کلی : 296215
نویسنده : عباس کرم الهی
چهار شنبه 25 دی 1398

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت معاونت اداره ی اوقاف و امور خیریه ی شهرستان شوش نشست تخصصی «وقف و رسانه » با حضور چهار نفر از خبرنگاران و رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه «محمد حسن پورنعمت » برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، ساعت 9:35 صبح روز چهارشنبه 25 دیماه1398 با حضور علی روسی خبرنگار سیمای مرکز خوزستان ، عباس کرم الهی مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز ، مریم فدایی خبرنگار شوش 24 و آخرین رویداد و فائقه شیرک خبرنگار شوش نیوز ، رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه پیرامون ترویج فرهنگ وقت در رسانه ها به خبرنگاران یک نشست تخصصی برگزار نمود .

محمدحسن پورنعمت رئیس اداره ی  اوقاف و امور خیریه شهرستان شوش در آغاز این نشست تخصصی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه ی زهرا(س) و شهادت سردار رشید اسلام سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و دیگر همرزمانش به شرایط وثق اموال و مسائل حقوقی آن اشاره کرد و گفت :  کلمه ی وقف در زبان فارسی به معنى « ایستادن ، توقف ، حبس کردن، منحصر کردن چیزى، »به کسى است. همانطور که در ماده ی 55 قانون مدنی آمده است : « وقف عبارت است از این که عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود، منظور از حبس نمودن عین مال نگاه داشتن عین مال از نقل و انتقال و همچنین، از تصرفاتى که موجب تلف عین گردد زیرا مقصود از وقف، انتفاع همیشگى موقوف علیهم، از مال موقوفه است و بدین جهت هم آن را وقف گفته اند. منظور از تسبیل منافع، واگذارى منافح در راه خداوند و امور خیریه و اجتماعى می باشد.»

وی در تکمیل سخنان خود خاطر نشان نمود : اموالى را می توان وقف نمود که با حفظ اصل آن، امکان بهره بردارى از منافعش وجود داشته باشد. به عنوان مثال، «اقلام مصرف شدنى مانند میوه یا گندم یا برنج که با استفاده از آنها عین مصرف می شود، قابل وقف نیست. اما اموالى مانند ظروف، میز، صندلى، ساختمان، باغ و زمین قابلیت وقف دارند.»

رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ی شهرستان شوش در ادامه وقف را به دو دسته ی «وقف عام ـ وقف خاص » تقسیم کرد و یادآور شد : وقف عام: وقف عام به وقفی می گویند که راجع به جهات عامه باشد. مثل« مساجد ، مدارس ، درمانگاه ها » و هرچه از این قبیل باشد. وقف عام یا شامل جهت است و مصلحت عام را در نظر دارد، مثل «وقف بر مسامد، پل ها و مدارس »و یا شامل عنوان عام است، مثل «فقرا و ایتام.» به تعبیر دیگر می توان گفت وقتى مالک، مال منقول قابل دوام یا ملکى را براى کارهاى عمومى و عام المنفعه وقف می کند وقف عام می باشد.

وی افزود : اما وقف خاص وقفی است که اختصاص به افراد معینى به طور تعقب داشته باشد مثل «وقف بر اولاد و احفاد.» به عنوان مثال، « مالکى مال غیر منقول یا مال منقول قابل دوام را وقف می کند تا فرزندان او از منافع مال بهره ببرند که این عمل را وقف خاص گویند.» از یک جهت دیگر، وقف را به «انتفاع و منغعت» تقسیم می کنند. به عنوان مثال اگر مالکى زمین خود را وقف کرد تا در آن مدرسه بسازند یا خانه ی خود را جهت احداث حسینیه وقف نمود این عمل را وقف انتفاع گویند. اما اگر مالکى «چند باب مغازه یا باغ یا ساختمان» را وقف نمود تا درآمد آن را متولى وصول کند و براى کمک به ایتام یا روضه خوانى یا درمان بیماران هزینه نماید این اقدام را وقف منفعت می نامند. در مقررات اوقاف، آن دسته از موقوفاتى که توسط متولیان اداره می شود غیر متصرفى  و موقوفاتى که ادارات اوقاف به قائم مقامى متولى اداره می کنند را متصرفى می نامند. در برخى منابع انوع دیگرى از تقسیم وقف را ذکر می کنند که ضرورتى به بیان آنها نیست و تنها باید بدانیم که اگر قصد واقف جهات عمومى و عام المنفعه بود، وقف عام است و اگر براى فرزندان و فرزند زادگان باشد، وقف خاص تلقى می شود.

محمد حسن پور نعمت در ادامه به پایان بودن آمار وقف در شهرستان شوش نسبت به شهرستان های همجوار اشاره کرد و گفت : در شهرستان دزفول  شما می بینید « بیمارستان گنجویان ، بیمارستان افشار ، بیمارستان آیت الله نبوی و...» توسط این خانواده ها وقف شده و حال یا فرزندان آنها متولی هستند و یا به اختیار را به فرد دیگر به عنوان متولی و یا به صورت مستقیم به اداره ی اوقاف و امور خیریه داده اند و  خیرینی هم دارد که یا زمینی را که در اختیار دارند آن را بعد از این که ساختند به نیت اموات خود وقف می کنند ، در حالی که شما در شهرستان شوش چند سال است بیمارستانی را می بینید که هنوز ساخته نشده است ، من نمی گویم دولت نباید هزینه کند اما در عمل  اگر دولت به تنهایی بخواهد چنین بیمارستانی را بسازد چه بسا سالهای آینده هم این بیمارستان به بهره برداری نرسد ، لذا من در این جلسه ی تخصصی «وقف و رسانه» از شما خبرنگاران این انتظار را دارم که فرهنگ وقف را در نشریات خود ترویج نمایید .

رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ی شهرستان شوش سپس به نداشتن مسئول روابط عمومی اشاره کرد و گفت : در اداره ی اوقاف  فعالیت های قابل توجهی می شود ، مثلا  گرمابه ای که در ضلع جنوبی حرم قرار داشت خریداری شده و به حریم آستان مقدس حرم دانیال نبی(ع) افزوده شده ، ضریح و درب های مرقد تعویض شده و شبستان ها و سالن های ضلع جنوبی ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته اما چون ما روابط عمومی نداریم که لحظه به لحظه این اقدامات را رسانه ای کند ؛ هر کسی که وارد آستان می شود احساس می کند که کاری انجام نشده است ؛ لذا از شما خبرنگاران که همیشه بدون کوچکترین چشم داشتی به پوشش اخبار و رویدادهای شهرستان شوش توجه دارید انتظار دارم که به این اداره  نیز عنایت داشته باشید .

وی در پایان اظهار داشت : در سطح شهرستان ما 400 موقوفه داریم که شامل « مسجد و حسینیه » و علاوه بر آن درمانگاه خیریه ی حضرت دانیال(ع) در منطقه ی آخر آسفالت ، و مغازه ای در طبقه ی فوقانی پاساژ فاطمه کاوندی که به ارث به ایشان رسیده است آن را وقف نموده که هرگونه کار خیری باشد در این مغازه برگزار شود و چون در طبقه فوقانی پاساژ است ما آن را در حال ماهی 70 هزار تومان درآمد دارد که آن را برای کارهای خیر استفاده می کنیم . البته « مسجد شهدا 4 باب مغازه ، مسجد امام حسن مجتبی(ع) 3 باب مغازه و مسجد امام رضا(ع) در آخر آسفالت یک باب مغازه دارد » هر مسجد یک نفر به عنوان تنخواه گردان به ما معرفی کرده که به اندازه ی مبلغ تنخواه گردان فاکتور می آورد و ما مبلغ را در اختیارشان می گذاریم و یا این که آنها تا حد مثلا 5 میلیون تومان هزینه می کند و پس از این که فاکتورها را تحویل دادند ما مبلغ را در اختیارشان می گذاریم .این را گفتم که بدانید تمام درآمدهای  مساجد صرف هزینه های همان مساجد می گردد و ما فقط بر امور مالی آنها نظارت داریم.

محمد حسن پور نعمت در بخش بعدی این جلسه ی تخصصی به سئوالات خبرنگاران در مورد « قدمگاه حضرت امام رضا(ع) ، بقعه ی متبرکه سید طاهر و نحوه ی جمع آوری کمک ها و وجوهات نقدی جهت تهیه فرش برای شبستان ضلع جنوبی حرم دانیال نبی(ع)» توضیحات لازم را ارائه نمود .

در پایان از طرف رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه شهرستان شوش به خبرنگاران حاضر در جلسه تندیس حرم دانیال نبی(ع) اهدا شد .

 



:: بازدید از این مطلب : 1403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.