آئین تودیع و معارفه رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 30
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 311
:: بازدید ماه : 8000
:: بازدید سال : 20689
:: بازدید کلی : 297827
نویسنده : عباس کرم الهی
سه شنبه 17 دی 1398

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ، آئین تودیع و معارفه رئیس انجمن هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش در روز بزرگداشت خواجوی کرمانی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 14:15 روز سه شنبه 17 دیماه1398 هم زمان با  روز بزرگداشت خواجوی کرمانی و  آیین خاکسپاری  سردار دلها ، سپهبد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ، آئین تودیع و معارفه ی رئیس انجمن هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش در دفتر سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش برگزار شد .

رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن عرض تبریک و تسلیت به  مناسبت شهادت مالک اشتر زمان گفت : « بسم الله الرحمن الرحیم ـ فَقَطَعُوهُ بسُیوفَهُم اِرباً اِرباً» سپهبد سردار پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده ی سپاه قدس  ، با ‌دستان قطع شده  همچون سقای کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع)  ؛ پیکری ارباً اربا چون حضرت علی اکبر(ع)  و بدنی سوخته مانند مادر سادات ،به مشهد ایران ، استان خوزستان رسید و وقتی پیکر مطهرش به تهران رسید ، مقام معظم رهبری ضمن  هق هق کردن برای این سردار دل ها به هنگام اقامه ی نماز میت ، نشان داد که این سردار  از همان اول آسمانی بوده و از طرف خداوند بر روی زمین مأموریت داشته تا امنیت کشورهای «ایران ، سوریه و عراق» برقرار نماید . بی شک روح ملکوتی اش الان در عرش کبریایی مهمان دیگر شهدا می باشد .

وی در خصوص تشکیل این جلسه اظهار داشت : اولویت اول ما برای تشکیل این جلسه قدردانی از زحمات هیئت رئیسه ی انجمن هنرهای نمایشی در دوره ی دوساله ی قبل « صادق اسماعیلی فر ، ناجی عباسی نیا و عبدالحسین رسته خاک» و شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش دوره ی قبل « محمد دیناروند ـ عباس کرم الهی ـ عبدالحسین رسته خاک ، مهدی کریم پور و ناجی عباسی نیا »  می باشد و در اولویت دوم  هیئت رئیسه و شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش  در دوره ی جدید را معرفی کنیم .

محمد دیناروند کارشناس هنری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و یکی از اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش دوره ی گذشته ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی  ، در این خصوص گفت : وقتی که دکتر مصطفی چمران در تاریخ 31 خرداد 1360 در جبهه سوسنگرد، روستای دهلاویه به فیض شهادت نایل گردید. حضرت امام خمینی(ره) در فرازی از پیام تسلیت خود  در تاریخ  1 تیر 1360 فرمود : «هنر آن است که بى‏هیاهوهاى سیاسى و خودنمایی هاى شیطانى براى خدا به جهاد برخیزد و خود را فداى هدف کند نه هوى‏، و این هنر مردان خداست. شهید مصطفی چمران در پیشگاه خداى بزرگ با آبرو رفت. آیا ما مى‏توانیم چنین هنرى داشته باشیم؟ با خداست که دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند.»  این فرمایش گهربار و ماندگار  برای  مالک اشتر زمان سردار حاج قاسم سلیمانی قابل قیاس است .

وی در ادامه گزارشی از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش را تشریح نمود و در این خصوص تصریح نمود : از ابتدای کار تا امروز که این مسئولیت به عهده ی شورای جدید واگذار می شود طی این دو سال در مجموع 60 نمایش با ژانرهای « مذهبی ، بومی محلی ، دفاع مقدس ، اجتماعی ، طنز ، کودک و...»  بازخوانی شد که اکثرا مهر تأیید خورده و وارد مرحله ی بازبینی شدند ، در این مرحله  نیز اگثرا مورد تأیید قرار گرفته و برای آنها پروانه ی نمایش صادر گردید ، برخی منوط به بازبینی مجدد شد و تعدای هم در همان ابتدا رد شدند و اجازه ی اجرا به آنها داده نشد .

محمد دیناروند در ادامه به فرآیند صدور پروانه ی نمایش اشاره کرد و گفت : ابتدا گروه متقاضی می بایست  نامه ی درخواست اجرای نمایش خود را همراه با سه نسخه از متن به انجمن هنرهای نمایشی تحویل داده تا از این طریق به شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش مورد بازخوانی قرار گیرد ؛ این شورا موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته به صورت مکتوب  نظر خود را به انجمن هنرهای نمایشی ارائه داده و در نهایتا انجمن هنرهای نمایشی به صورت مکتوب «موافقت و یا عدم موافقت» اجرا را به اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نموده و به صورت شفاهی نظریه ی به سرپرست گروه متقاضی ابلاغ نماید .

کارشناس هنری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود خاطر نشان نمود : پس از تأیید متن مکانی به منظور اجرای تمرینات به مدت 8 هفته در اختیار سرپرست گروه قرار داده می شود و پس از اتمام این 8 هفته شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش به همراه نماینده ی انجمن هنرهای نمایشی ؛ بازبینی اولیه را انجام می دهد و در صورتی که پیشرفتی را  نبینند ادامه ی تمرینات کات می شود اما اگر کار روند رو به رشدی داشته باشد به آن گروه اجاره ادامه ی تمرینات داده خواهد شد .

صادق اسماعیلی فر رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی  ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی عملکرد دوسال و نیمه ی خود را تشریح نمود .

فرزاد پارسانژاد عضو شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش خطاب به گروه هایی که تعزیه اجرا می کنند یادآور شد : این گروه ها فقط به اجرای تعزیه آن هم  در طول سال فقط یکبار بسنده نکنند بلکه علاوه بر اجرای تعزیه به تولید نمایش های مذهبی به مناسبت های مختلف را در دستور کار خود قرار دهند .

وی در ادامه افزود : برخی از گروه ها که به اجرای طنز می پردازند به هنگام بابینی یک اجرا دارند ولی به محض صدور پروانه ی نمایش در اجراهای عمومی تغییرات زیادی را دارند ؛ لذا هر گروه موظف شود که هزینه ی فیلمبرداری به هنگام بازبینی را  بر عهده بگیرد تا اگر اعتراضی به این کار وارد شد و برخلاف آن فیلمی بود که در اختیار ما بود از ادامه ی اجرای این گونه نمایش ها جلوگیری شود .

پارسانژاد در آخر گفت : در حال حاضر هشت گروه ثبت شده داریم ، اما متأسفانه برخی از گروه ها در طول سال هیچگونه تولید نمایش ندارند لذا باید برای چنین گروه هایی تصمیم گیری شود تا فرصت اجرای تولید نمایش به گروه هایی داده شود که فعال هستند .

میلاد دیناروند خزانه دار انجمن هنرهای نمایشی و عضو هسته ی مرکزی گروه تئاتر اندیشه ، احمد خدادادی سرپرست گروه نمایش جنت الحسین(ع) و محمد سگوند سرپرست گروه تئاتر آپادانا ، ضمن  تبریک به هیئت رئیسه ی جدید و قدردانی از زحمات هیئت رئیسه و شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش سابق ، وقت خود را در اختیار دیگر هنرمندان قرار دادند .

ناجی عباسی نیا نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی ، عضو شوراری ارزشیابی و نظارت بر نمایش و سرپرست گروه تعزیه خوانی صوت الغریب ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی به سامان دادن هنرمندان به عنوان یک دغدغه اشاره کرد و گفت : برخی از هنرمندان متأسفانه وقتی که رو در رو ایستاده اند استاد استاد می گویند اما همین که رفت  شروع می کند به نق زدن و فاصله انداختن بین این و آن  ؛ امیدوارم این ترکیب جدید  باعث شود که بین هنرمندان تئاتر « دوستی ، همدلی و مودت» برقرار شود .

عباس کرم الهی عضو شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش دوره ی قبل و مدیر گروه تئاتر اندیشه ضمن عرض تسلیت به مناسبت محبوب دل ها ، سپهبد سردار پاسدار حاج قاسم سلیمانی ، عنوان نمود : همانگونه که محمد دیناروند کارشناس هنری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش برای معرفی این سردار سرافراز و رشید اسلام از بیانات ارزشمند حضرت امام خمینی(ره)بهره برد ؛ من هم از فرازهای دیگر از بیانات معمار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص شهادت دکتر محمد حسین حسینی بهشتی رئیس مجلس خبرگان بهره می برم که فرمود : « بهشتی مظلوم زیست، مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود. بهشتی مثل یک ملت بود برای ملت ما ؛ ملتی که شهادت برای او سعادت است پیروز است.» در واقع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ابرمردی بود که ساده زیست بود ، هیچ وقت اجازه نداد لقمه ی حرام بر روی سفره اش برود و اهل پست و مقام و شهرت نبود ؛عاشق درجه نبود و همیشه  می گفت « یادش بخیر که آن زمان این پارچه ها روی دوش ها نبود و همه به همه برادر می گفتند »

 

وی در ادامه گفت :  هیئت رئیسه ی جدید طوری برنامه ریزی کنند که در طول هفته حداقل دو روز به نوبت در دفتر انجمن حضور داشته باشند و پاسخگوی هنرمندان بوده و درخواست های تولید نمایش را در اولین فرصت از سرپرستان گروه ها تحویل گیرند .

مهدی کریم پور رئیس جدید انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان ضمن اشاره به این که شهادت بالاترین و بهترین مرگ است گفت : من به جای تسلیت شهادت  سپهبدسردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک افتخار برای ایران دانسته و چون همانطور که آرزویش را داشت شهید شد به خانواده اش و ملت شریف ایران تبریک می گویم و خوشحالم که ملت ایران سنگ تمام گذاشتن برای این اسوه ی صبر و استقامت .

وی افزود : علاوه این که افرادی از بین هنرمندان پیشکسوت و جوان را به عنوان مسئولین کانون های تخصصی «شبیه خوانی ـ خیابانی ـ طنز ـ کودک و نوجوانان ـ بومی محلی و انقلاب و دفاع مقدس » انتخاب می کنیم که این کانون ها در سطح دیگر شهرستان ها مرسوم است ، اما ما در نظر داریم دو کانون «پیشکسوتان و بانوان» را نیز راه اندازی کنیم .

مهدی کریم پور در مورد نمایش هایی که در شهرستان شوش اجرا می شود اشاره کرد و تصریح نمود :  علاوه بر اجرای تعزیه که در شهرستان شوش در ایام فاطمیه و ماه های محرم و صفر توسط گروه های متعدد اجرا می شود ، معمولا شاهد اجرای «طنز و پلاتویی هستیم» و به جز یکی دو سال اخیر که عباس کرم الهی و... چند کار صحنه ای انجام داده اند ؛ در این حوزه کمتر کار شده است .

رئیس انجمن هنرهای نمایشی در ادامه یادآور شد : دغدغه ای که ناجی عباسی نیا به آن اشاره کرد در واقع دغدغه ی ما هم به شمار می آید  ولی با برنامه هایی که در ذهن داریم و در مورد آنها با هیئت رئیسه صحبت کرده ام  بین گروه های نمایشی و هنرمندان تعامل  و دوستی ایجاد خواهد شد .

وی در پایان از برگزاری جلسات ماهانه خبر داد و در این خصوص اظهار نمود : در هر ماه یک جلسه با حضور « سرپرستان ، هسته های مرکزی ، عوامل اجرایی و بازیگران » گروه های ثبت شده و غیر ثبت شده برگزار می شود و  در هر ماه یکی از گروه ها مدیریت جلسات را بر عهده داشته و یک اجرا را نیز در دستور کار خود قرار می دهد حتی اگر شده روخوانی یک نمایش و یا استنداب کمدی را اجرا نماید . ضمنا در جلسه ای که در آینده برگزار می شود از سرپرستان گروه دعوت می شود که تقویم سال 1399 خود مربوط به تولید نمایش را ارائه نماید .

در پایان لوح های تقدیری که از طرف اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش تدارک دیده شده بود به اعضای «هیئت رئیسه  و شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش سابق» اهدا شد و مهدی کریم پور به « محمد دیناروند ـ صادق اسماعیلی ، فرزاد پارسا نژاد و عباس کرم الهی» هدایایی را اعطا کرد .

 



:: بازدید از این مطلب : 3167
|
امتیاز مطلب : 51
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.