آیین اختتامیه و تجلیل از بازیگران نمایش طنز چراغ خانه در شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 287
:: بازدید ماه : 7976
:: بازدید سال : 20665
:: بازدید کلی : 297803
نویسنده : عباس کرم الهی
یک شنبه 1 دی 1398

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و با همکاری شورای اسلامی و شهرداری ؛ پس از ده شب اجرای عمومی از بازیگران و عوامل اجرایی نمایش طنز چراغ خانه در سالن شهید عباس یلالی تالار نیایش تجلیل به عمل آمد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 20:30 شنبه 30 آذرماه1398 هم زمان با شب چله ، طولانی ترین شب سال ، با حضور رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمد دیناروند کارشناس هنری اداره ، ناجی عباسی نیا عضو شورای ارزشیبابی و نظارت بر نمایش و مدیر گروه تعزیه خوانی صوت الغریب و جمعی از خانواده های هنرمندان ، آیین تجلیل از بازیگران و عوامل اجرایی نمایش طنز چراغ خانه نوشته ی احمد خنیفر به کارگردانی حسین مانعی کاری از گروه تئاتر سوژه وابسته به انجمن هنرهای نمایشی اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش برگزار شد .

رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش ضمن قدردانی از حسین مانعی کارگردان جوان و یکی از شاگردان عباس کرم الهی به ویژگی های نمایش طنز در جامعه اشاره کرد و گفت : به طور اجمال یادآور می‌شود که وقتی اصطلاح طنز به صورت کلی به کار برده می‌شود، منظور از آن، نوعی قالب هنری است که با بهره‌گیری  از شوخ طبعی و با استفاده از ایجاد خنده، مخاطب خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی از این قالب در ادبیات نمایشی استفاده ‌شود، به آن «کمدی» اطلاق می‌گردد. به عبارت دیگر، وقتی طنز در قالب نمایشی ارائه می شود، کمدی شکل می گیرد. از همین رو، وقتی در منابع و آثار صاحب نظران این حوزه،‌ تعبیر «طنز» به کار برده می‌شود، هم شامل طنز نمایشی می‌شود و هم شامل قالب های دیگر طنز از جمله طنز مکتوب؛ اما وقتی تعبیر کمدی به کار برده می‌شود منظور از آن مشخصا طنز نمایشی یا کمدی است.

وی افزود : اولین آثار کمدی به عنوان یک هنر را نیز می‌توان در تاریخ یونان باستان بازشناخت. کمدی زمانی به وجود آمد که نوعی تفکر زمینی و نگاه انسانی به جهان، جایگزین «رابطه ی جادویی بشر» با محیط پیرامون‌اش شد. بشر در آغاز به سبب عدم تسلط و آگاهی بر پدیده‌ها و دگرگونی‌های جهان، حتی علل و انگیزه‌های تحولات طبیعی را نیز به نیروهای ماورالطبیعه وابسته می‌دانست و در این مورد کمتر نقشی برای خود و موجوداتی که در این وادی می‌زیستند، قائل نمی‌شد. این شیوة نگرش تا حدودی در تراژدی‌های یونان باستان که در آنها ارادة خدایان و تقدیر و سرنوشت بر علل واقعی حوادث می‌چربید، مشهود است. زمانی که افکار انسان‌ها به تدریج به سمت  روابط و رفتارهای انسانی ‌متمایل شد،‌ موقعیتی فراهم شد تا بشر از دیدگاه خود به این قضایا بیندیشد و نتیجه بگیرد.

رضا ذاکری در ادامه به تفاوت کمدی و تراژدی اشاره کرد و خاطر نشان نمود : تراژدی و کمدی از لحاظ شیوه ی برخورد و موجهه قهرمانان آنها با مسائل و مشکلات نیز متفاوت است. قهرمان تراژدی همواره ‌در طلب آزادی، آگاهی، انتقام، قدرت یا عشق تا سر حد نابودی خویش پیش می‌رود؛ اما در مقابل، قهرمان کمدی در عین حال که با سماجت در پی دست یافتن به اهداف و خواسته های خویش است، هیچ گاه حاضر نیست به خاطر این اهداف، ‌زندگی خود را تباه کند. این شیوه برخورد کمدی، در واقع نوعی تجلیل از اصل زندگی و ارزش نهادن به آن محسوب می شود. این نوع نگرش  واقع بینانه ی اشخاص نمایش کمدی به مسائل پیرامون خود، همواره کمدی را رئالیستی‌تر از تراژدی می نمایاند. این نگاه، یکی از ویژگی‌های اصلی نگاه طنز است؛ چرا که طنز، همواره ‌نگاهی مسالمت آمیز دارد و هرگز برای اصلاح معضلی تا حد نابودی و حذف پیش نمی‌رود؛ چه حذف خود طنزپرداز و چه حذف چیزی که به طنز گرفته می‌شود. در حالی که ما در نمایش چراغ خانه ابتدا شاهد اجرای طنز انتقادی بوده اما هر چه که به پایان نمایش می رسیم این نمایش به تراژدی کشیده می شود ؛ هر چه که در برخی از نمایش های گذشته نظیر قهوه خانه ی مه سیی نوشته و کار عباس کرم الهی فرازهایی از «طنز و تراژدی» را دیده بودیم اما نمایش چراغ خانه که در پایان خنده را به گریه تغییر می دهد می تواند گفت حداقل در شهرستان شوش چنین شیوه ای اجرا نشده است .

در ادامه  محمد دیناروند کارشناس هنری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش با اهدا لوح تقدیر از بازیگران و عوامل اجرایی نمایش طنز چراغ خانه تجلیل نمود .

حسین مانعی تهیه کننده و کارگردان نمایش ضمن قدردانی از حمایت ها و پشتیبانی های اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای اسلامی شهر و شهرداری شوش ؛  از کسی که الفبای تئاتر را به او آموخت یادی کرد و گفت : در سال 1390 وقتی که استاد عباس کرم الهی یک دوره کلاس آموزش بازیگری را تشکیل داده بود و من هم در این کلاس حضور داشتم به من اعتماد کرد و به عنوان بازیگر در نمایش طنز منجلی و شاه طلا به من نقش داد و از آن سال علاقه ی من به تئاتر در حوزه ی طنز بیشتر و بیشتر شد و حاصل آن دوره ؛ این نمایش است که شما به مدت ده شب در معرض دید عموم اجرا شد و من از این استاد بی نهایت سپاسگزارم که این بستر را برای من و خیلی از هنرمندان تئاتر شوش فراهم نمود .

در پایان نمایش طنز چراغ خانه به مدت 70 دقیقه برای حاضرین در سالن با هنرنمایی « حسین مانعی ، احمد خنیفر ، سعید اکاز وحسن خدابخشی » اجرا شد .

معرفی عوامل اجرایی این نمایش :

بردیا آریان فر (مجری برنامه ) ـ حسین مانعی(تهیه کننده ، سرپرست وکارگردان) ـ احمد خنیفر(نویسنده) ـ میلادزبیدی فر، سجادلطیفی ، سجادنیسی ، امیرقاسمی ، علیرضا جوکار ، جوادجوکار ، محمد حسنی پور ، محمود توکلی ، پیمان امیری ، سجاد حسین فیض الله ، عیسی کرملاچعب ، احمد محبی ، میلاد شاه آبادی( تدارکات و انتظامات ) جواد ملیانی و هادی خنیفر(خواننده )



:: بازدید از این مطلب : 1649
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.