صد و شصتمین آیین شهد صلوات شهرستان شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 22
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 303
:: بازدید ماه : 7992
:: بازدید سال : 20681
:: بازدید کلی : 297819
نویسنده : عباس کرم الهی
دو شنبه 22 مهر 1398

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 21:30 یکشنبه 21 مهرماه1398هم زمان با 14 صفر1441هجری قمری سالروز شهادت «محمد بن ابی‌بکر بن ابی‌قحافه»ازاز یاران امام علی(ع) ، به همت مجمع اهل بیت و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و مدیریت ایثارگران تیپ حضرت مهدی(عج) نزسا ، صد و شصتمین شهد صلوات در حسینه ی هیئت زنجیرزنان حضرت دانیال نبی(ع) به نیت «شهید عبدالرضا چاهیده» برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام علیرضا طاهری در این آیین ضمن عرض آرزوی قبولی سوگواری های عاشورئیان در اربعین حسینی به تعریف «امام» از منظر اسلام اشاره کرد و گفت : کلمه ی امام به معنای پیشوا و رهبر است. اعم از این که این پیشوایی به سوی سعادت و کمال و یا در جهت انحطاط و سقوط باشد; پیشوا یعنی کسی که پیش رو است و عده ای تابع و پیرو او هستند; اعم از آن که عادل و درست کار باشد و یا باطل و گم راه کننده ؛  در قرآن کریم واژه ی «امام» در هر دو معنا به کار رفته است ، در آیه ی 73 از سوره ی انبیاء آمده است : «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ  وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ /// و آنان را پیشوای مردم ساختیم تا (خلق را) به امر ما هدایت کنند و هر کار نیکو را (از انواع عبادات و خیرات) و خصوص اقامه نماز و اداء زکات را به آنها وحی کردیم و آنها هم به عبادت ما پرداختند.» و یا در آیه ی 41 از سوره قصص اشاره شده است : « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ  وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنْصَرُونَ ///و ما آن قوم (ظالم) را پیشوایان (ضلالت و) دعوت به دوزخ قرار دادیم و روز قیامت یاری نخواهند شد.»

وی افزود : آن چه در بحث امامت مورد نظر شیعه است، امام به معنای خلیفه و جانشین رسول خدا (ص) است که با او در تمام وظایف و مسئولیت های الهی غیر از تلقّی و دریافت وحی، مشترک است. امامت در اصطلاح شیعه، عبارت از یک منصب عام الهی و خدادادی است. امام رضا(ع)در تعریف امام می فرماید: « امامت زمام دین و نظام مسلمین و صلاح دنیا و عزّت مؤمنان است. امامت اساس اسلام بارور و شاخه ی بلند آن است.» امام، حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام می شمرد و آن را تحقق می بخشد; حدود الهی را به پا می دارد و از دین خدا دفاع می کند و به سوی راه پروردگارش به وسیله ی دانش و اندرز نیکو و دلیل رسا و محکم دعوت می کند. امام امین خداوند در میان مردم، حجت حق بر خلق، خلیفه ی الهی در جامعه، رهبر و ره نمای خلق به سوی حق و نگهبان حریم حقوق الهی است.

حجت الاسلام علیرضا طاهری در تکمیل سخنان خود به تفاوت بین نبوت و امامت اشاره کرد و تصریح نمود : نبوت و امامت دو منصب الهی اند که از جانب خداوند به افراد برگزیده و شایسته اعطا می شود تا واسطه ی فیض الهی به سوی مردم و هدایت آنان به کمال و سعادت باشند و نبی و امام به واسطه ی این دو منصب الهی، دارای وظایف خاص و مقام و منزلت ویژه ای می شوند. نبوت منصبی است از جانب خداوند که پیام و دستوراتی را به وسیله ی وحی، از ناحیه ی خداوند دریافت کرده، آن را ابلاغ می کند ؛ اما امامت، ریاست و زعامت عمومی بر مردم در امور دین و دنیاست. چنان چه از تعریف این دو روشن شد، نبوت مقام دریافت وحی از جانب خداوند است که اگر با مقام رسالت هم راه شود، وظیفه ی ابلاغ و نشر احکام الهی به عامه ی مردم، به آن افزوده می شود; ولی امامت مرحله ی اجرای عملی احکام شرع در جامعه است; یعنی امام با بهره گرفتن از ریاست عمومی بر مردم از طرف خداوند موظف به تشکیل جامعه ی اسلامی و پیاده نمودن احکام شریعت است; به عبارت دیگر، امام علاوه بر ارایه ی طریق به مردم، موظف به رساندن آن ها به مطلوب هم هست. تفاوت دیگر در نوع ارتباط با خداوند است. در حدیثی از امام باقر(ع)آمده است: «نبی کسی است که ملک را در خواب می بیند و در بیداری صدای او را می شنود، ولی خود او را نمی بیند ؛ امّا امام صدای ملک را می شنود ولی در خواب و بیداری او را نمی بیند .»

وی در ادامه به برتری امامت نسبت به نبوت اشاره کرد و گفت : در آیه ی 124 از سوره ی بقره آمده است : « وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ  قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا  قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي  قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ /// و به یاد آور هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت: من تو را به پیشوایی خلق برگزینم، ابراهیم عرض کرد: به فرزندان من چه؟ فرمود: اگر شایسته باشند می‌دهم، زیرا عهد من به مردم ستمکار نخواهد رسید.» در نتیجه پی می بریم که مقام امامت برتر و بالاتر از مقام نبوت است . روشن است که این مقام در اواخر عمر حضرت ابراهیم به او داده شده است; یعنی زمانی که آن حضرت دارای مقام نبوت و رسالت بود. حال اگر مقام امامت برتر از نبوت نباشد، مزیّت و برتری برای او نبود و این وعده ی الهی چیزی بر مقام او نمی افزود. دلیل این که مقام امامت در اواخر عمر آن حضرت و بعد از مقام نبوت و رسالت به او داده شد، یکی این است که آن حضرت در ادامه از خداوند می خواهد که از دودمانش نیز امامانی قرار دهد. و روشن است که آن حضرت در اواخر عمر و پس از یأس و ناامیدی از صاحب فرزند شدن، چنین درخواستی از خداوند نمود. دلیل دیگر این که در آیه آمده: ابراهیم با کلماتی آزمایش شد و یکی از آزمایشات، ذبح اسماعیل بوده. این اقدام برای ذبح اسماعیل، مسلماً همان امتحان آشکار است و ثابت شده که حضرت اسماعیل در اواخر عمر حضرت ابراهیم به دنیا آمده است.

حاج آقا طاهری در ادامه به اشخاص عبادالرحمن پرداخت و یادآور شد : «عبادالرحمن» گروهی از بندگان صالح خداوند هستند که رحمانیت خداوند در آن‏ها تجلی یافته است، زیرا اراده ی این گروه بر اساس آگاهی و عبادات و عمل به کارهایی است که خداوند به آن راضی است و به علت انجام این امور چشمه‏های رحمت الهی برای نوازش آن‏ها به جوش و خروش در آمده است و اینان در حقیقت به اسم رحمان و رحیم خداوند متصفند. «الرحمن» یکی از اسم‏های نیک خداوند است که از رحمت اشتقاق یافته و رحمت، برترین صفتی است که به وسیله ی آن بخشش الهی بدون محاسبه جریان می‏یابد و به راستی هر آن که در زمره ی«عبادالرحمن» قرار گیرد فیوضات خداوندی به‏سوی او جاری می‏شود، رحمت و بخششی که هیچ بنده‏ای قادر به شمارش آن نبوده و هیچ وصف کننده‏ای قدرت توصیف آن را ندارد و مقدار و حقیقت آن در بیان نمی گنجد و خداوند مهربان دامنه رحمت و علم خود را بر همه چیز گسترانیده است و به وسیله ی رحمت خود بندگانش را به سوی  راه های خوشبختی هدایت کرده و نیز قوانین اسلام را که ضامنی برای رسیدن به خیر و سعادت در دنیا و آخرت است، بر آنان نازل گردانیده و نیز به واسطه ی بخشش و مرحمت خویش مؤمنان را در فردوس برین داخل می‏گرداند و از گناه خطاکاران چشم می پوشاند و اجابت کننده ی دعای دردمندان است.

وی سپس با اشاره به  آیه ی 5 از سوره ی قصص که می فرماید :«وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ /// و ما اراده داشتیم که بر آن طایفه ضعیف و ذلیل کرده شده در آن سرزمین منّت گذارده و آنها را پیشوایان (خلق) قرار دهیم و وارث (ملک و جاه فرعونیان) گردانیم.» خاطر نشان نمود :امامی که مد نظر دین و اسلام است  در واقعی پیشوایی است که  هم از نظر کلامی  و هم اعتقادی و هم ظاهری به امورات مسلمین رسیدگی کند و واجبات شرعی را که خداوند  جهت هدایت مردم  از طریق قرآن کریم به او  داده است  ، مردم را  به مسیر  درست راهنمایی کند تا به قرب الهی برسد ، یعنی با عبادت و بندگی خدا به این مقام برسد ، در واقع نزدیک شدن به خداوند تبارک و تعالی نه به معنای کم شدن فاصله ی زمانی و مکانی است؛ که مثلاً اگر به مکه مکرمه رفتیم از نظر مکانی به خدا نزدیک شده باشیم یا نیمه شب از نظر زمانی به خدا نزدیکتریم، خیر، زیرا خداوند تبارک و تعالی خود آفرینندهی  زمان و مکان است و خود محیط بر همه زمان ها و مکان هاست و با هیچکدام از موجودات نسبت زمانی و مکانی ندارد و خود در آیه ی 16 از سوره ی  ق  می‌فرماید:«وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ  وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ///و ما انسان را خلق کرده‌ایم و از وساوس و اندیشه‌های نفس او کاملا آگاهیم که ما از رگ گردن او به او نزدیکتریم.» و یا در آیه ی3 از سوره ی حدید می فرماید : « هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ  وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ /// اوّل و آخر هستی و پیدا و پنهان وجود همه اوست و او به همه امور عالم داناست.» و بالاخره در آیه ی 115 از سوره ی بقره  فرموده است : « وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ  فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ  إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ /// مشرق و مغرب هر دو ملک خداست، پس به هر طرف روی کنید به سوی خدا روی آورده‌اید، که خدا (به همه جا) محیط و (به هر چیز) داناست.»

حجت الاسلام علیرضا طاهری در ادامه به «سمره بن جندب فزاری» حاکم بصره  در زمان بنی امیه اشاره کرد و اظهار داشت : حکومت ننگین بنی‌امیه، مملوِّ از شخصیت‌هایی است که در دشمنی و کینه‌ورزی با اهل بیت (ع) بسیار کوشیدند و برای دستیابی به امیال و آرزوهای نفسانی و غیر مشروع خود، از هیچ کوششی دریغ ننمودند. در رأس این خاندان، «معاویه بن ابی‌سفیان »بود که به جهت استحکام بخشیدن به پایه‌های قدرت خویش و نابود ساختن اساس اسلام، افرادی را استخدام می‌کرد. این اشخاص با ایجاد فضای رعب و وحشت و سرکوب در میان مردم به خصوص شیعیان، و نیز جعل احادیث فراوان در مدح بنی‌امیه و مذمت امیرالمؤمنین علی (ع)، جامعه ی اسلامی‌ را به سمت انحراف سوق می‌دادند. یکی از این مهره‌های دنیا پرست، «سمره بن جندب فزاری» بود که در این راستا، خدمات شایانی به حکومت نامشروع اموی نمود.

وی در تکمیل سخنان خودبه داستان  درخت خانه ی همسایه ی «سمره بن جندب بن هلال بن حریج بن مره فزاری» که میوه ی آن حاکم را اذیت می کرد  اشاره کرد و گفت : وقتی ثمره ی این درخت که احتمالا خرما بوده در خانه ی جندب  می افتاد  ، ولی  نزد پیامبر رفت  و از همسایه ی خود شکایت کرد  ، پیامبر به او وعده ی یک درخت در بهشت داد  دوی او اعتقادی به وعده ی پیامبر نداشت و حرف او را قبول نکرد و این در زمانی بود که عثمان خلیفه بود و 7 هزار نفر از جمله 47 مفر از حافظان کل قرآن  را به شهادت رساند.

حاج آقا طاهری  در ادامه عامل اصلی جنگ صفین را  معاویه دانست و در این راستا یادآور شد : معاویه در پشت پرده  عامل  جنگ جمل و به صورت مستقیم عامل جنگ صفین  بود  و در یک خیانت  جنگ نهروان را  به وجود آورد و همچنین عامل اصلی به شهادت رسیدن مالک اشتر ، حجر ابن عدی و...بود . در مورد تجملات و اشرافی گری در دوره ی خلفای اول دوم و خصوصا سوم زیاد شنیده اید و یا کتاب مطالعه کرده اید که هر وقتی یکی از اشراف زادگان می مرد طلاهای آن را با تبر قطعه قطعه می کردند هر چند در دوره ی خیلفه ی اول و تا حدودی خلیفه ی دوم از نظر ظاهری مسائل دینی را رعایت می کردند و گاها برای قضاوت از امیرالمومنین (ع) مشورت می گرفتند .

حجت الام علیرضا طاهری در بخش پایانی سخنان خود به  مصاحبه ی سردار قاسم سلیمانی در مورد جنگ 33 روزه ی لبنان و اسرائیل غاصب اشاره کرد و گفت : در اولین گفتگوی تلویزیونی سردار قاسم سلیمانی به بررسی دلایل پنهان و آشکار جنگ ۳۳روزه پرداخت و اظهار نمود : « در مسئله ی جنگ ۳۳ روزه یک عوامل پنهانی داشت که در واقع عوامل واقعی جنگ بود، یک عوامل ظاهری و آشکاری داشت که بهانه‌ی آن در واقع اهداف پنهانی بود که رژیم می‌خواست در مقطعی عمل بکند البته اینکه عرض می‌کنم عوامل پنهانی داشت ما اطلاعاتی نسبت به آمادگی‌های رژیم داشتیم اما اطلاعاتی نسبت به اینکه دشمن می‌خواهد یک هجومی را انجام بدهد در یک غافلگیری نداشتیم بعداً از دو وضع یا از دو مسئله‌ دو موضع به این جمع بندی رسیدیم که قبل از شروع این جنگ بنا بود جنگی با سرعت و با غافلگیری انجام بشود و در آن غافلگیری حزب اللّه منهدم بشود خب این جنگ در شرایطی اتفاق افتاد که دو اتفاق مهم یکی مربوط به کل منطقه اتفاق افتاده بود و دیگری مربوط به خود رژیم صهیونیستی اختصاصاً وجود داشت.

وی از وفاداری سید حسن نصرالله به مقام معظم رهبری اشاره کرد و تصریح نمود : سید حسن نصرالله می گوید : « رهبر اردوگاه ما امروز، امام خامنه‌ای«مدظله العالی» و مرکز این اردوگاه، جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا تلاش دارد تا آن را محاصره کند...... امشب و فردا به ترامپ و نتانیاهو ثابت می‌کنیم که تحت هر شرایطی در کنار حسین می‌مانیم و اگر حسین زمان بیعت را از ما بردارد، ما در میدان می‌مانیم و می‌گوییم ای فرزند امام حسین تو را تنها نمی‌گذاریم......به ترامپ و نتانیاهو خواهیم گفت ما مردمی هستیم که بر اراده ما، هیچ محاصره ای، تحریم، فقر و گرسنگی تأثیر نمی‌گذارد.» اینها را گفتم تا به این نتیجه برسم که تا زمانی که ما از رهنمودهای  مقام معظم رهبری ، امام زمان خود بهره ببریم و گوش به فرمان ایشان باشیم همیشه پیروز خواهیم بود .

در ادامه حاج ناصر پیوست ضمن قدردانی از حجت الاسلام علیرضا طاهری سخنران  و کربلایی محمد کوشاری که دعای زیارت عاشورا را قرائت نمد به فرازی از زندگی نامه ی شهید عبدالرضا چاهیده اشاره کرد و گفت : شهید والامقام عبدالرضا چاهیده اول بهمن 1337 در شهر مذهبی  شوش و در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود  ؛ دوران کودکی و نوجوانی خود را با تعالیم عالیه ی اسلام  پشت سر گذاشت و اوقات فراغت خود را  در مسجد جامع  تحت نظر روحانیت ، خصوصا شهید عظیم الشأن حجت الاسلام سید محمد کاظم دانش  اصول دین را فرا گرفت .

وی افزود :  وقتی که مدرک دیپلم را اخذ نمود  در نهضت سوادآموزی  مشغول به تدریس در منطقه ی ابراهیم آباد  شد  ، وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  از طریق مشارکت در جلسات سیاسی و مذهبی  ؛ تحت افکار شهید دانش با نهضت حضرت امام خمینی(ره) آشنا شد و در واقع با شروع نهضت امام راحل  در سال 1356 در کلیه ی راهپیمایی ها  حضوری شاخص  داشت به طوری که نیروهای امنیتی ساواک وی را شناسایی کرده  و در پاسگاه حسین آباد شوش بارها تحت بازجویی قرار دادند .

حاج ناصر پیوست در تکمیل سخنان خود اظهار نمود : با شروع جنگ تحمیلی  و استقرار یافتن ارتش بعثی عراق در کیلومتر 7 شهر شوش واقع  در ساحل رودخانه ی کرخه ؛ شهید چاهیده از اولین جوانانی بود که با هماهنگی سپاه لباس مقدس بسیج را به تن کرد  و در حالی که شوش به شدت زیر آتش توپخانه و خمپاره ی بعثیون عراق  قرار داشت و مردم به ناچار شهر را خالی از سکنه می کردند ، شهید عبدالرضا چاهیده  و چند نفر دیگر از دوستانش  که در آن موقع مسئول حفاظت از انبار مهمات  مستقر در واحد فرهنگی سپاه ناحیه ی شوش که قبل از انقلاب اسلامی یک رختشویی بود و بعد از جنگ به فروشگاه فرهنگیان تغییر کاربری داد ؛ به خاطر  آتش سنگین توپخانه ی دشمن که این انبار مهمات را شناسایی کرده بود ؛ چندین  گوله به این ساختمان اصابت نمود و در نتیجه عبدالرضا چاهیده از ناحیه ی سر همراه با دیگر دوستان مجروح شدند و توسط برادران سپاهی با آمبولانس به بیمارستان افشار دزفول برده شدند اما به خاطر جراحات زیاد  در تاریخ 11 مهرماه 1359به شهادت رسید و ما امروز برای شادی روح این شهید ، چه در این مراسم و چند در دنیای مجازی  از اقصی نقاط کشور در مجموع 1555900 صلوات قرائت شده است .

از دیگر برنامه های این آیین می توان به « قرائت زیاد عاشورا توسط کربلایی محمود کوشاری و ذکر مصیبت و نوحه سرایی کربلایی حسین پورنعمت» اشاره کرد .

 

شایان ذکر است صد و شصت و یکمین شهد صلوات یکشنبه 28 مهرماه1398 ساعت 20:30 در منزل شهید محمدرضا انصاری واقع در خیابان شهید دستغیب ـ بالاتر از خدمات پستی مرعشیان برگزار می شود .



:: بازدید از این مطلب : 1385
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.