منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 231
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 847
:: بازدید ماه : 4350
:: بازدید سال : 12444
:: بازدید کلی : 289582
نویسنده : عباس کرم الهی
پنج شنبه 4 مهر 1398

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 12:20 روز چهارشنبه 3 مهرماه1398 همزمان با 25 محرم الحرام 1441هجری قمری سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین به همت مدیریت شرکت توذیع برق شوش و الوان و گردان رزمی عملیاتی شهید احمد حیاری از لشکر عملیاتی 7 والیعصر(عج) کلاس اسلحه شناسی به مناسبت هفته ی دفاع مقدس در نمازخانه ی اداره ی برق شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز با حضور ستوان یکم پاسدار وحید رحمت الهی جانشین گردان شهید احمد حیاری لشکر عملیاتی 7 ولیعصر(عج) و هیئت همراه ، عبدالامیر بشکار فرمانده ی حوزه ی مقاومت بسیج ادارات سپاه ناحیه ی شوش ، نعیم سیاحی رئیس اداره برق ، مهندس محمد بهمن رئیس اداره ی صمت ، علی الهایی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ، سید حمید تفاخ رئیس اتاق اصناف و جمعی از پرسنل شرکت توذیع برق شوش و الوان کلاس اسلحه شناسی به مناسبت هفته ی دفاع مقدس در در چهارمین روز از هفته ی دفاع مقدس که به عنوان« بصیرت ، دشمن شناسی ، ولایتمداری » نام گذاری شده است «کلاس سلاح شناسی»توسط ستوان دوم پاسدار محمد اسفندیاری در نمازخانه ی اداره ی برق برگزار شد .

حجت الاسلام عبدالهادی امام جماعت اداره ی برق به نمایندگی از مهندس نعیم سیاحی رئیس اداره ی فرهنگ ضمن خوش آمدگویی  به ستوان یکم پاسدار وحید رحمت الهی جانشین گردان شهید احمد حیاری لشکر عملیاتی 7 ولیعصر(عج) و هیئت همراه ، عبدالامیر بشکار فرمانده ی حوزه ی مقاومت بسیج ادارات سپاه ناحیه ی شوش و دیگر مسئولین ادارات ؛ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را ثمره ی خون شهدا دانست و گفت : درخت تناور انقلاب اسلامی ، استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی و امنیتی که امروز در جامعه بر قرار است ثمره ی خون شهیدان است ، شهیدان ما با شهادت خود امنیت را برای ما به ارمغان آورند. از این‌رو همواره باید در مسیر آرمان‌های شهدای والامقام حرکت و از آن صیانت کنیم چون به گردن تک تک ما حق دارند .

ستواندوم پاسدار محمد اسفندیاری ضمن قدردانی از مدیریت اداره ی برق و قدردانی از همکاری های مهندس مهدی یاری زاده به عنوان یک بسیجی پرتلاش و بی ادعا ، به دفاع مقدس اشاره کرد و گفت : دفاع مقدس ابعاد مختلف  را شامل می شود  و اگر بخواهیم به همه ی ابعاد آن بپردازیم  به ساعت ها و روزها زمان نیاز است و لذا فقط به  «شجاعت ، دلیر مردی  و از خود گذشتگی » آحاد مردم از «زن و مرد ، پیر و جوان ، کارگر و کارمند و...» اشاره می کنیم که دفاع مقدس را به نتیجه رساند .

وی افزود : برای کلاس اسلحه شناسی امروز چند سلاح تخصصی گردان رزمی پیاده را آورده ایم که از نزدیک  با آنها آشنا شوید ، سلاح هایی که داعشی ها با این نوع سلاح ها ابتدای کارشان نیروهای نظامی عراق و سوریه را زمین گیر می کردند و باتشکیل نیروهای مردمی حشد الشعبی در این دو کشور با همین نوع سلاح ها  در مقابل داعشی ها موفقیت ها و پیروزی های خوبی را به دست آوردند .

ستوان دوم پاسدار محمد اسفندیار مربی این کلاس در ادامه از حرکات وحشتیانه ی داعشی در مقابل مسلمین در سوریه و عراق گفت : داعش را می‌توان بزرگ‌ترین جنبش ضدفرهنگی در تاریخ معاصر ما معرفی کرد که تشکیلش به سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه برمی‌گردد. این گروه تروریستی نه تنها کشورهای منطقه مانند «سوریه و عراق» را به آتش کشیده، بلکه از یک طرف در حال نفوذ در آفریقا و از سوی دیگر، با اهداف از پیش تعیین‌شده دست به عملیات‌های تروریستی در کشورهای اروپایی می‌زدند. داعش تنها به فکر کشتن نبود، بلکه به روش‌های مختلف و کاملاً هوشمندانه به دنبال جذب نیرو از کشورهایی است که شهروندان آن‌ها به دلیل کم‌بود در زندگی، جذب ایدئولوژی «جدید» تروریست‌ها می‌شوند و تصور می‌کنند با پیوستن به این گروه می‌توانند رؤیای زندگی در «اجتماعی» را تجربه کنند که همیشه آرزویش را داشته‌اند ؛ اما در مقابل نیروهای « مدافعین حرم ، حیدریون ، زینبیون ، فاطمیون و...» مغلوب شد و از کشور سوریه و عراق خارج شدند .

ستوان دوم پاسدار محمد اسفندیاری در اداره به معرفی سلاح ها ابتدا اسلحه تک تیرانداز کالیبر 12.7 اشتایر را به پرسنل اداره ی برق معرفی کرد و خاطر نشان نمود : راهنمای اسلحه تک تیرانداز کالیبر 12.7 اشتایر یک تفنگ تک‌تیرانداز ضد تجهیزات، تک تیر با کالیبر ۰٫۵۰ بی‌ام‌جی است که توسط شرکت اشتایر مانلیشر ساخته شده‌است.

وی افزود : اشتایر اچ‌اس. ۵۰ اسلحه‌ای تک تیر است که به صورت دستی مسلح می‌شود. این سلاح فاقد خشاب است، بنابراین برای هر بار شلیک، اسلحه باید به‌طور مستقیم (دستی) از دریچه پوکه‌پران توسط یک تیر فشنگ پر شود و فشنگ توسط حرکت (هل دادن) رو به جلوی گلنگدن یا آلات متحرکه که با دست انجام می‌پذیرد درجان لوله قرار گیرد. خان‌کشی یاشیارکشی لوله سلاح به روش چکش‌کاری سرد صورت پذیرفته که همین امر سبب دقت بسیار بالای سلاح در برد مؤثر ۱۵۰۰متری آن شده‌است. سرعت سیر دهانه ۱۱۰۰متر در ثانیه (اولیه) می باشد .

اسفندیاری همچنین  اظهار داشت : این سلاح دارای دوپایه قابل تنظیم است و شعله پوش آن به‌طور بسیار مؤثری لگد یا پس‌زدن آن را برای تیراندازی راحت تر کاهش می‌دهد، همچنین این سلاح دارای ریل دوربین  برای نصب انواع تجهیزات اپتیکی است. وزن۱۲٫۴ کیلوگرم ـ طول۱٫۳۷۰ میلیمتر ـ طول لوله۸۳۳ میلیمتر ـ فشنگ۵۰. بی‌جی‌ام ،۴۶۰. اشتایر ـ سرعت سیر دهانه۱۱۰۰متر در ثانیه (اولیه) ـ سامانه تغدیه : تک تیر ، خشاب ۵تایی (در مدل ام۱) ـ نشانه روی ؛ دوربین اشنایدر

وی در ادامه به نحوه ی ورود این سلاح به ایران اشاره کرد و یادآور شد : این سلاح در سال 2004 میلادی توسط کشور اتریش ساخته شد و ایران در سال 2006 تعداد ۸۰۰ قبضه از این سلاح را برای نیروی انتظامی خریداری نمود اما چون برای نیروی انتظامی کارایی نداشت در اختیار سپاه و ارتش قرار گرفت . ایران نسخه بومی خود را با نام صیاد تولید می‌کند. ایران همچنین این سلاح را اختیار حزب الله و گروه‌های تحت حمایت خود قرار می‌دهد .

 دومین سلاحی که ستوان دوم پاسدار محمد اسفندیاری به معرفی آن پرداخت قنّاصه بود که در این خصوص اظهار داشت : اِس‌وِدِ دراگونُو، تلفظ روسی: اسنایپِرسکایا وینتوکا دراگونُوا) یا قنّاصه یک تفنگ نیمه خودکار تک‌تیرانداز و دوربین‌دار ساخت اتحاد جماهیر شوروی با عملکرد تا اندازه‌ای شبیه به کلاشنیکف است که با فشار غیرمستقیم گاز باروت مسلح می‌شود و از فشنگ‌های ۵۴×۷٫۶۲ استفاده می‌کند. این سلاح گاهی سیمونوف هم نامیده می‌شود در حالی که سیمونوف یک سلاح قدیمی‌تر است که از فشنگ ۳۹×۷٫۶۲ استفاده می‌کند. نام درست این جنگ‌افزار روسی، دِراگانوف می‌باشد و در ایران با نام نَخجیر ساخته و شناخته می‌شود.

این سلاح با آنکه بیشتر به سلاح تک تیرانداز معروف است و در بین کشورهای عربی و ایران قدیم با نام قنّاصه بر گرفته از کلمه عربی قنّاص به معنی تک تیرانداز شناخته می‌شود ولی در اصل به منظور پشتیبانی سربازان در جبهه ساخته شده‌است زیرا سلاح کلاشنیکف دقت تیر بعد از 150 متر را ندارد و پس از 400 متر بی تأثیر است. اما پس از طراحی این سلاح و اثبات دقت تیر نسبتاً بالای آن بخصوص در بین کشورهای جهان سوم که نه توانایی خرید سلاح‌های تک تیرانداز را داشتند و نه توانایی نگهداری این سلاح‌ها را که محتاج تمیزکاری مداوم بودند، بزودی تبدیل به سلاح تک تیرانداز مطلق این کشورها شد. پیشینه این سلاح در ایران به دوران قبل از انقلاب برمیگردد دولت وقت این سلاح را به عنوان سلاح متوسط تک تیرانداز خریداری نمود. امروزه ایران خود اقدام به بهینه‌سازی و تولید این سلاح نموده است . از اقدامات ایران در بهینه‌سازی این سلاح می‌توان به کاهش وزن سلاح با استفاده از الیاژهای نوین در ساخت بدنه و قطعات داخلی و کاهش لگد سلاح اشاره نمود .

وی در ادامه به مشخصات این سلاح اشاره کرد و گفت : وزن4.30 کیلوگرم با دوربین و خشاب خالی ـ طول1225 میلیمتر ـ سرعت خروج گلوله از اسلحه830 متر بر ثانیه ـ حداکثر برد4800 تا 5000متر ـ و سیستم تغذیه 10 گلوله می باشد .

وی  در بخش سوم به معرفی تیربار پی کا پرداخت و تصریح نمود : پی‌کابه معنی تیربار کالاشنیکوف و به اختصار ПК ) تیربار چندمنظوره ساخت کشور اتحاد جماهیر شوروی می‌باشد و در سال ۱۹۶۵ معرفی و بکار گرفته شد. طراح این سلاح سرگرد میخائیل کلاشنیکف بوده و طراحی آن نیز بر اساس تفنگ اتوماتیک معروف کلاشنیکف صورت گرفته‌است و تغذیه آن از طریق نوارهای ۲۵ فشنگی انجام می‌شود که می‌توان آن‌ها را به یکدیگر متصل کرده و در جعبه‌های مخصوص حمل نوار فشنگ با ظرفیت ۱۰۰، ۲۰۰ و ۲۵۰ عددی قرار داد. پی‌کا به عنوان جانشینی برای تیربار متوسط گرینوف (گرینف) و تیربار سبک آرپی‌دی وارد ارتش شوروی شد و با توجه به شباهتش به تیربار گرینوف در ایران به نام گرینوف نیز معروف شد. پی‌کا از فشنگ‌های ۷٫۶۲x۵۴ میلی‌متری استفاده کرده و نواخت تیر آن ۶۵۰ تا ۸۵۰ در دقیقه‌است. شتاب گلوله ۸۲۵ متر بر ثانیه و برد مؤثر آن ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر است. وزن آن در مدل اولیه ۹ کیلوگرم و در مدل پ‌کاام ۷٫۵ کیلو است. این سلاح از موفق‌ترین مسلسل‌های دنیا بوده که هنوز هم به عنوان تیربار خط مقدم پیاده‌نظام و سلاح خودروهای رزمی در نیروهای مسلح روسیه استفاده می‌شود و به بسیاری از کشورهای دیگر دنیا نیز صادر شده و در برخی از این کشورها تولید می‌شود.

وی افزود : تعداد کل پی‌کاهای تولیدشده بیش از یک میلیون قبضه برآورد می‌شود. بقاپذیری بالا، حساسیت کم نسبت به عوامل محیطی همچون گردوغبار، قیمت ارزان، وزن سبک از امتیازهای این تیربار نسبت تیربارهای معروف هم‌رده خود است که آن را سلاحی مناسب برای جنگ‌های چریکی و نامتقارن و همچنین استفاده به عنوان یک تیربار سبک و تفنگ اتوماتیک جوخه می‌سازد. هرچند نواخت تیر، قابلیت آتش مستمر و دقت آن در مقایسه با تیربارهای مشابه غربی همچون ام‌ژ۳ آلمانی و اف‌ان ام‌آژ بلژیکی پائین‌تر است.

اسفندریای در ادامه به آرپی جی 7 اشاره کرد و گفت : آرپی‌جی۷ به روسی: РПГ-7 نوعی جنگ‌افزارِ دوش‌پرتاب َ ضدتانکِ بدون لگد است. این راکت‌انداز در اتحاد جماهیر شوروی بر مبنای آرپی‌جی۲ طراحی شده و از سال ۱۹۶۱ به خدمت ارتش شوروی درآمد. آرپی‌جی۷ معروف‌ترین سلاح از خانواده سلاح‌های ضدتانک آرپی‌جی است. آرپی‌جی یا «نارنجک‌انداز ضدتانکِ دستی» است. این سلاح از یک پرتابگر شامل یک لوله ی فولادی بدون خان با کالیبر ۴۰ میلی‌متری و طول ۹۵٫۳ م‌م تشکیل می‌شود و مهمات آن یک راکت است که در جلوی آن قرار داده می‌شود به‌طوری‌که سر جنگی راکت بیرون از پرتابگر قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از مهمات برای این سلاح ساخته شده که بین ۴۰ تا ۱۰۵ م‌م قطر و ۲ تا ۴٫۵ کیلوگرم وزن دارند. این سلاح در اصل به عنوان یک سلاح ضدتانک برای نیروهای پیاده‌نظام طراحی شده و می‌توان از آن برای مبارزه با هدف‌های زره‌پوش دیگر مانند توپ‌های خودکششی و نفربرهای زرهی و همچنین به عنوان یک سلاح ضد نفر و ضد سنگر استفاده کرد. سادگی، استحکام، ارزانی و تأثیرگذاری باعث شده تا آرپی‌جی۷ بیش از هر سلاح ضدزره دیگری مورد استفاده قرار گیرد و تقریباً در تمام جنگ‌هایی که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون اتفاق افتاده به کار رود. نیروهای مسلح حدود ۴۰ کشور از این سلاح استفاده کرده و نیروهای چریکی نیز علاقه خاصی به آن دارند. نه کشور مدل‌های مختلفی از این سلاح را تولید کرده‌اند و تولید آن در روسیه در شرکت بازالت همچنان ادامه دارد. مدلی که هم‌اکنون در روسیه تولید می‌شود آرپی‌جی۷ وی۲ نام دارد و قادر است مهمات استاندارد، مهمات ضدتانک شدیدالانفجار خرج تهی با سر جنگی دوتایی، مهمات شدیدالانفجار/ترکش‌دار و مهمات ترموباریک را شلیک کند و یک ابزار نشانه‌روی همراه با دوربین ۲٫۷ برابر بزرگنمایی برای شلیک مهمات دوربردتر نیز بر روی آن قابل نصب است. مدل مشابهی نیز برای نیروهای هوابرد تولید می‌شود که تفاوت آن در قابلیت دوتکه‌شدن برای حمل‌ونقل آسانتر است.

ستوان دوم پاسدار محمد اسفندیار در پایان به معرفی اسلحه ی اختصاصی دفاع شخصی سپاه پاسداران اشاره کرد و خاطر نشان نمود : برونینگ های‌پاور یک اسلحه کمری نیمه‌خودکار کالیبر ۹ میلی‌متری است که طراحی آن در سال ۱۹۲۲ در شرکت فابریک ناسیونال بلژیک توسط جان براونینگ مخترع سلاح آمریکایی و دیودون سیو بلژیکی آغاز شده و نسخه نهایی آن در سال ۱۹۳۵ تولید شد. طراحی این سلاح در پی اعلام نیاز ارتش فرانسه برای یک سلاح کمری سازمانی جدید صورت گرفت. هرچند ارتش فرانسه در عین ناباوری از انتخاب این سلاح خودداری کرد و یک طرح فرانسوی را به آن ترجیح داد اما بسیاری از نیروهای نظامی متوجه امتیازات این تپانچه نیمه‌خودکار شدند و آن را به عنوان سلاح کمری سازمانی خود انتخاب کردند. طرح نهایی براونینگ به قدری بی‌نقص بوده که تولید آن تا به امروز تقریباً بدون هیچ تغییری ادامه داشته است و با وجود ساخت طرح‌های متنوع جدید بی‌شمار مورد استفاده بسیاری نیروهای نظامی و افراد غیرنظامی قرار دارد. اعتمادپذیری بالا، ظرفیت مناسب خشاب (۱۳ فشنگ)، ارگونومی فوق‌العاده (خوش‌دستی)، و این نکته که این اسلحه برای فشنگ رایج پارابلوم ۹ میلی‌متری طراحی شده از امتیازات براونینگ هستند. در جنگ جهانی دوم بلژیک به اشغال آلمان درآمد و آلمانی‌ها در کارخانه فابریک ناسیونال این سلاح را برای نیروهای خود تولید می‌کردند در حالی‌که دیودون سیو به کانادا گریخت و در آن‌جا براونینگ را برای نیروهای کانادا، چین ملی، بریتانیا، و یونان و ایران تولید کرد.وزن 1 کیلوگرم ـ طول۱۹۷ میلی‌متر ـ طول لوله۱۱۸ میلی‌متر و سرعت خروج گلوله از اسلحه ۳۳۵ متردرثانیه می باشد .

از دیگر برنامه های این کلاس می توان به «تجلیل جانشین گردان شهید احمد حیاری و همچنین مدیریت اداره ی برق  با اهداء لوح یادبود از جانباز 25 درصد جانباز عبدالنبی عراقی از جانبازان عملیات والفجر 8 و اقامه ی نماز جماعت به امامت حجت الاسلام عبدالهادی نظاری »اشاره کرد .

 



:: برچسب‌ها: "کلاس اسلحه شناسی"به مناسبت هفته ی دفاع مقدس"در نمازخانه ی"اداره ی برق"شوش"برگزارشد" ,
:: بازدید از این مطلب : 6211
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.