آئین سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در ششمین شب متوالی در مصلی شوش برگزارشد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 36
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 317
:: بازدید ماه : 8006
:: بازدید سال : 20695
:: بازدید کلی : 297833
نویسنده : عباس کرم الهی
جمعه 15 شهريور 1398

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

عکس ـ داریوش پارسا

ساعت 21:30 پنجشنبه 14 شهریور ماه 1398 به همت هیئت رزمندگان و عاشقان ثارالله و ستاد برگزاری نماز جمعه ، آئین سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در شبستان مصلی شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه ؛ پژوهشگر و مدرس فلسفه و حکمت،  معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ، محوریت سخنرانی خود را به « جهاد در چهار بخش» اختصاص داد و گفت : کسی که روحیه ی جهادی دارد می بایست  اهل تلاش و کوشش مستمر  و خستگی ناپذیر در راه رضای خدا  در برابر تهدیدهای دشمن برای توسعه ی جامعه باشد .

وی افزود : بخش اول این راه ، جهاد معرفتی و اعتقادی است ، یعنی تلاش برای رضای خدا  در برابر شبهات و تهدیدات اعتقادی دشمن ؛ شبهاتی که جوان را به بی دینی تروج می دهند ، عده ای شبهاتی را ترویج  می دهند که به خدا اعتقاد داشته باشند ولی به اسلام اعتقاد نداشته باشند  ، گروه سوم  شبهاتی علیه تشیع ترویج می دهند و می خواهند جوانان را علیه ائمه ی اطهار(ع) ببین می کنند  مانند وهابیون ؛ پس سه دسته شبهات اعتقادی در جامعه داریم . انسان مجاهد  در برابر شبهات تماشاچی ، بی تفاوت و بی غیرت دینی  نیست و برای مقابله با این شبهات ، کتاب به رشته ی تحریر درمی آورد ، مقاله می نویسد  و در فضای مجازی  جواب شبهات را می دهد .

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سپس به «سید مهدی ابوظفر معروف به میرحامدحسین هندی» از سادات و علمای شیعه قرن سیزدهم در هنداشاره کرد و خاطر نشان نمود : میرحامد حسین آثاری در دفاع از تشیع از جمله چندین ردیه بر کتاب‌های ضدشیعی نگاشت. مشهورترین کتاب او عبقات الانوار است که آن را با هدف اثبات امامت و دفاع از ولایت امیرالمومنین نوشته است. 180 سال پیش کتاب عبقات الانوار را نوشته است و اگر  به روش امروز چاپ شود 25 تا 30 جلد کتاب می شود ، شاه ولی‌الله محدث دهلوی یکی از اصلاح‌گران مهم اسلامی در شبه قاره هند بود.که کتابی تحت عنوان «تحفه اثنا عشریه» در 12 باب نوشت که در باب هفتم  امامت و شیعه را مورد نقد قرار داده است ؛ و به همین دلیل مرحوم میر حامد حسین  با توجه به اینکه از بیماری رنج می برد  اما به صورت درازکش کتاب های قطور را روی سینه می گذاشت و مطالعه می کرد و این کتار را با 20 سال مجاهدت تلاش خود را به کار گرفت تا جوابیه ای به باب هفتم « تحفه اثنا عشریه» بدهد و در این کار موفق شد چون جهاد اعتقادی را به درستی انجام داد .حال انصافا اگر از ما در روز قیامت بپرسند برای ولایت چه کرده ای ، امیدوارم در پاسخ به این سئوال سرافکنده نشویم .

دبیر و نایب رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در تکمیل این بخش از سخنان خود تصریح نمود : چطو عده ای  منافق در آلبانی با کمترین سواد شروع به ایجاد شبهات  علیه « تشیع و اسلام و ایران »  در فضای مجازی کرده اند آیا ما نباید جواب این شبهات  را بدهیم ؟ «اساتید حوزه و دانشگاه ، فرهنگیان ، نخبگان ، خبرنگاران  ، مدیران دستگاه های دولتی و خصوصی و حتی آنهایی که شغل آزاد دارند و صاحب ایده و دارای بینش سیاسی هستند  در همین شهرستان شوش  از آیت الله امام ، امام جمعه ی دانشمند  بهره ببرید و الگر  شبهاتی در فضای مجازی  مشاهده کردید که به شیعه پرخاش می کنند به عنوان یک شیعه  جواب  بدهید که این هم به خودی خود جهاد معرفتی و اعتقادی به شمار می آید .

حجت الاسلام خسرو پناه در بخش دوم سخنان خود به جهاد اخلاقی و یا به عبارتی جهاد با نفس اشاره کرد و گفت : عده ای از اصحاب پیامبر اکرم(ص) از جنگ پس از پیروزی که به دست آورده بودند برگشته و به محضر پیامبر اکرم(ص)  رسدند و گفتن ما به پیروزی دست یافتند ؛ پیامبر در پاسخ فرمود :« هنوز جهاد اکبر مانده است » . صحابه گفتند : « جهاد اکبر دیگر چیست؟ » پیامبر فرمود : « جهادی است که اگر آن را از جان خود خارج نکنیم تا  لحظه ی مرگ  با ماست و آن جهاد با نفس است . » نفس انسان یک حقیقت چموشی است و اگر انسان  این نفس را رام نکند  و آن را نکشد تا ابد در وجود انسان باقی می ماند و اگر بخواهم  مثالی را برای شما بازگو نمایم فرعون در جان ما بر موسی و نمرود بر ابراهیم غلبه می کند و «خودخواهی ، تکبر ، عجب  و منیت » را در وجود ما تقویت می کند  باید کاری کنیم که موسی جان ما  بر فرعون و ابراهیم بر نمرود غالب شود .

وی افزود : آیت الله گلپایگانی  یک دوست زمان جوانی داشت  ، زمان مرگش فرا رسیده بود  گلپایگانی به عیادتش رفت  آن شخص گفت : « خدا به من ظلم می کند  ، من چندتا بچه دارم  چرا باید مریض شوم ؟ » یک آدم که صاحب غلم و دانش است  چرا باید به خدا سؤذهن پیدا کند ؟ این هوای نفس است که خیلی خطرناک است . خداوند به برخی از مؤمنین بلا می دهد که ساخته شده و تربیت شوند می خواهم برای اینکه موضوع را بیشتر برای شما روشن کنم به یکی دو بیت از شعر آتش در نیستان اشاره کنم ، نی وقتی قد می کشد بهترین مثالی است که می توان برای جهاد با نفس به آن اشاره می کند « شعله  تا سر  گرم  کار   خویش   شد  // هر نی ایی  شمع  مزار  خویش   شد // گفت آتش بی سبب    نفروختم // دعوی   بی   معنی ات   را    سوختم »گاهی شعله ور شدن آتش در جان آدم به همین دلیل است که منیت ها را از بین ببرد .

خسرو پناه در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت : جهاد اخلاقی و معنوی بسیار سخت است  به خاطر همین می گویند جهاد اکبر ، مرض خودخواهی ، تکبر ، غرور تا زمانی که در جان ما باشد این نفس بر ما غلبه خواهد کرد  ، شما در نظر بگیرید  یک عالم و مفسر قرآن اتفاق افتاده که حین نماز خواندن سوره ی حمد را فراموش کند از آیت الله مصباح یزدی پرسیدم چطور ممکن است چنین چیزی ؟ ایشان گفت : من یک پسر دارم به نام مجتبی  یک روز می خواستم برای انجام کاری او را صدا بزنم ولی نامش به ذهنم نمی آید . تا یک روز خودم  که در یک نماز جماعت پیش نماز بودم وقتی خواستم سوره ی کوثر را بخوانم به ذهنم نمی آمد لذا سوره ی توحید را به جای آن سوره خواندم ؛خدا در عمل به من نشان داد اگر یک مفسر قرآن سوره ی حمد  از یادش می رود من طلبه هم سوره ی کوثر از یادم می رود ؛ به چه چیزی می نازیم ؟ به قدرتمان؟اجازه دهید یک مثال دیگر برای شما بگویم ؛ همین محمدرضای خبیث با آن هم ارتش و امکانات و تجهیزاتی که داشت یک عالم مرجع با دست خالی به لطف خداوند تبارک و تعالی و پشتیبانی همین مردم  بدون این که کودتا کند  و یا ترور شخصیت های سلطنتی و درباری را  داشته باشد چون با چنین کارهاییی مخالف بود به پیروزی رسید و همین محمدضا وقتی که می خواست از کشور فرار کند سرطان داشت و آن کشورهای آمریکا ، شوروی و انگلیس که حامیانش بودند اجازه ندادند محمدرضا وارد کشورشان شود و همین محمدرضا به ضعیف ترین آدم تبدیل شد . اگر علمی داری  غلم خود را  به مردم هدیه کن نه اینکه مغرور باشی ، اگر ثروتی داری بخشی از آن را خیرات  بده و در راه رضای خداوند برای محرومین استفاده کن و دنیا و آخرت خود را با این کارهای نیک بساز ، قرض الحسنه  بده که مالت را ده برابر کند ؛ همه  مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت را می شناسید با توجه به این که  خاص و عام از حسن اخلاق و گفتار و کردار نیک ایشان صحبت می کنند با این وجود وصیت کرد که بر روی سنگ مزارش بنویسند «العبد» . در وسعتی از سادگی و خلوتی سنگ، اصالت و هویتی برجسته، رخ می‌نماید: «العبد محمد تقی بهجت بن محمود». «العبد» در قطعه‌ای میناکاری نقش می‌گیرد و در هنری زیبا و کاری بسیار بدیع، روی سنگ قبر متصل می‌شود. پس نتیجه می گیریم که جهاد اخلاقی  از جهاد نظامی بسیار سخت تر است . انسان اگر بتواند بنده ی واقعی خدا باشد «هر چند همه بنده ی خدا هستیم»اما اگر این درک کند جهاد است چون شکستن نفس ، کار بندگان واقعی خداست .

استاد قشر بسیج اساتید در ادامه خطاب به جوانان گفت : این را به جوانان عرض می کنم تواضع و فروتنی را در مقابل والدین داشته باشید  و تا زنده اند قدرشان را بدانید ، وای به حال جوانی که در برابر پدر و مادر تکبر  بورزد ، چنین جوانی بیچاره و بد بخت می شود  ؛ در مقابل آنها خود شکن باشید  و اگر این کار را انجام دهید و پدر و مادر از شما راضی باشند  آن وقت است که  جهاد با نفس را به خوبی انجام داده اید .

وی در ادامه خاطره ای از محمد مهدی نراقی پرداخت و گفت : ملا محمدمهدی بن ابی‌ذر فاضل نراقی معروف به «محقق نراقی» فیلسوف و الهی‌دان شیعه است. او در کنار فرزندش ملا احمد نراقی در نجف مدفون است. این دو به فاضلین نراقی یا نراقیین معروف هستند. مهدی نراقی از مهادی اربعه است. مهادی اربعه چهار نفری بودند که اسم همگی شان مهدی بود و جملگی از مراجع تقلید شیعه بودند و اسامی‌شان عبارت بود از «سید مهدی بحرالعلوم. میرزا محمدمهدی شهرستانی. سید مهدی خراسانی و ملا مهدی نراقی» که بیشتر دوران تحصیلش را در اصفهان گذراند. همچنین به نجف و کربلا رفت و در آنجا تحصیل کرد. او بعد از بازگشت به ایران در کاشان اقامت کرد. ملا مهدی نراقی دارای تألیفات زیادی در زمینه «فقه، اصول، فلسفه، کلام، تفسیر، ادبیات، ریاضی، و نجوم » است و بسیاری از کتاب‌ها، به چند زبان ترجمه شده اند  به عنوان مثال به کتاب «جامع السعادات در علم اخلاق » اشاره می کنم ؛ این کتاب از معروف‌ترین کتاب‌های اسلامی در زمینه علم اخلاق است که در ۳ جلد به رشته ی تحریر درآمده و در کنار کتاب‌های چون« احیاء الاحیاء فیض کاشانی و معراج السعاده از کتاب‌های اخلاقی شیعه» محسوب می‌شود. جامع السعادات بارها در ایران، لبنان و عراق چاپ شده است. نراقی در سفری به عتبات عالیات  وقتی  به نجف رسید به اتفاق همراهانش تصمیم گرفت هر کسی که به او خوش آمد گفه حضورا دیداری داشته باشد و همین کار را انجام داد اما در آخر متوجه شدیکی از علمای نجف خوش آمد نگفته ولی نراقی تصمیم گرفت که دیداری هم با ایشان داشته باشد بار اول رفت ولی آن عالم او را تحویل نگرفت اما باز برای دومین بار رفت که بازهم مثل بار اول نراقی و همراهانش را تحویل نگرفت  تا این که یک روز قبل از اینکه به ایران برگردد برای سومین بار تصمیم گرفت که نزد آن عالم برود ، همراهانش ممانعت می کردند که این بار هم تحویل نمی گیرد ؛ اما نراقی عزم خود را جز کرد و به دیدار آن شخص رفت ، آن عالم این بار با پای پیاده و دوان دوان خود را به نراقی رساند و او را در آغوش گرفت و گفت : « آن دوبار من  عمدا شما را تحویل نگرفتم چون می خواستم امتحانت کنم و ببینم خودت هم مثل کتاب «جامع السعادات در علم اخلاق »عمل می کنی یا فقط برای دیگران این کتاب را نوشته ای و وقتی پی بردم که اخلاقت با این تحویل نگرفتن ها تغییر پیدا نمی کند هم به خودت و هم به کتابت اعتماد کامل پیدا کرده ام»  چون نراقی فضائل اخلاقی را در جان خود  ایجاد کرده است .

دبیر هیئت امنای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در بخش سوم سخنان خود به جهاد اجتماعی اشاره کرد و تصریح نمود : انسان در مقابل مشکلاتنباید بی تفاوت باشد بلکه مجاهدانه در راه  خدا برای رفع مشکلات تلاش کند ، برخی می گویند مشکلات زیاد است  و ما نمی توانیم  این مشکلات را حل کنیم ، خداوند می فرماید : « شما حرکت کنید  و هیچ وقت شما را تنها نمی گذارم  که کار نیمه تمام بماند» ، « جهاد نظامی ، جهاد کشاورزی ، جهاد سیاسی و جهاد فرهنگی » یعنی در عرصه ی جامعه ای که دشمن  تهدید می کند و در عرصه ی فرهنگ خانواده  را تهدید می کند ، در آمریکا  42 درصد خانم ها بچه دار می شوند بدون این که ازدواج کرده باشند  در فرانسه 50 درصد  و حتی در برخی از کشورهای  شرق آسیا وقتی کودکی به دنیا می آید در شناسنامه اش نام پدر را نمی نویسند چون نمی دانند پدرش کیست ، حتی انیمشن ها را بر علیه خانواده می سازند ، صدا و سیما هم  بعضا برخی از این انیمش های ضد خانواده را برای عموم مردم پخش می کند و یا شما حتما دیده اید که عروسک های باربی «عروس ـ لری ـ بختیاری ـ عربی ـ  قشقایی ـ ترک ـ کرد و... » را ساخته اند  و برخی هم بدون این که بدانند هدف از ساخت این عروسک ها چیست می خرند و در کلکسیون خانه های خود می گذارند ، آیا این معظلات جهاد فرهنگی نمی خواهد ؟جهاد اقتصادی ، جهاد کشاورزی ، جهاد تولید ، جهاد نظامی و حتی جهاد با نفس نیاز به همت عمومی دارد ، در غیر این صورت اگر کسی 40 سال  از نماز شب غافل نشده باشد و اعمال خوبی از خود به جا گذاشته باشد اما  نتوانسته باشد که بر نفس خود غلبه کند  تمام آن عبادات نادیده گرفته می شوند .

وی در پایان عنوان نمود :تمدن با جهاد تحقق پذیر است نه با تنبلی ؛ اصحاب امام حسین(ع)  اینگونه مجاهد بودند ؛ درست است که عده  و تعداد اصحاب امام حسین(ع) در مقابل دشمن خیلی کمتر بود ، اما  چون این عده ی کم مجاهد بودند و و بر جهاد نفس غلبه کرده بودند از حبیب ابن مظاهراسدی تا نافع ابن هلال جملی و از زُهَیر بن قَین بَجَلى تا عمرو بن عبد اللّه جُندَعى هر کدام در مقابل چهار نفر مبارزه کرد تا به شهادت رسیدند .

در ادامه کربلایی یاسین سواری مداح اهل بیت(ع) با ذکر مصیبت و نوحه سرایی سوگواران اباعبدالله الحسین(ع) را در غم و اندوه فرو برد .



:: برچسب‌ها: "ششمین شب "سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)" در مصلی شوش "برگزار شد" ,
:: بازدید از این مطلب : 905
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.