جلسه ی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در شهرستان شوش آغاز شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 42
:: باردید دیروز : 6
:: بازدید هفته : 318
:: بازدید ماه : 8007
:: بازدید سال : 20696
:: بازدید کلی : 297834
نویسنده : عباس کرم الهی
چهار شنبه 24 بهمن 1397

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 14:20 روز چهارشنبه 24 بهمن ماه 1397 جلسه ی شورای هماهنگی حفظ آثار ارزش های دفاع مقدس با محوریت «تاریخی شفاهی و موزه ی دفاع مقدس » در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ مهندس غلامعلی مجدیان معاونت برنامه ریزی فرمانداری شهرستان شوش به عنوان مجری این جلسه به معرفی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت : بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس؛ به موجب فرمان مقام معظم فرماندهی کل‌قوا و بند22 شرح وظایف ستادکل نیروهای مسلح. در تاریخ 12 مهر ماه 1369 به منظور حفاظت و بهره‌برداری از آثار و ارزش های دفاع مقدس و ثبت حماسه‌های جاودانه ی  امت اسلام و آثار آن در شئون «فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی» و جلوگیری از نابودی و تحریف و یا به فراموشی سپرده شدن میراث گران بهای خون پاک ایثارگران اسلام و دستاوردهای دفاع مقدس تأسیس شده است .

وی افزود : این بنیاد در مرکز استان و پس از آن در شهرستان ها دفاتری در قالب 23 عضو شامل 4 کمیته فعال می کند و در شهرستان شوش این دومین جلسه ای است که برگزار می شود و چون در جلسه ی اول دستورالعمل ارسالی به صورت کامل به دست ما نرسیده بود ؛ لذا ادامه ی موضوع به جلسه ی امروز موکول گردید که در مورد دو موضوع « تنظیم تاریخ شفاهی  دفاع مقدس و راه اندازی موزه ی دفاع مقدس شوش»  تبادل نظر می شود و در پایان به آن دسته از اعضایی که حکم خود را در جلسه ی اول دریافت نکرده اند ، ابلاغ های آنها اهدا خواهد شد .

سپس حسین نجفی نماینده ی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در نشست های شورای هماهنگی فرمانداری های شهرستان های خوزستان ضمن قدردانی از فرماندار شهرستان شوش تصریح نمود :اولویت اول  بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس این است که تا « رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ، جانبازان دلاور ، آز ادگان این اسوه های صبر و استقامت و ایثارگران » از این منطقه هجرت نکرده و یا  در مجموع از این دنیا  نرفته اند ، خاطرات و دلنوشته های آنها را جمع آوری نموده و در نهایت ثبت نماییم .

وی افزود : برای  تاریخ شفاهی دفاع مقدس شوش  دو ماهی است که سردار محمد علی‌پور به عنوان مدیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با همکاری و همیاری پیشکسوتان دفاع مقدس تلاش خود را به کار گرفته است و در همین راستا دکتر شریعتی استاندار خوزستان اعلام کرده است  «در سال 1398 برای تاریخ شفاهی شوش ردیف بودجه ای  در نظر خواهد گرفت . » و باید در آخر اشاره کنم که « فرماندار ، معاونت سیاسی امنیتی فرمانداری ، رئیس اداره ی آموزش و پرورش ، روئسای دانشگاه های پیام نور  و آزاد ، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ، فرمانده سپاه ناحیه ، فرمانده نیروی انتظامی ، رئیس میراث فرهنگی ، مسئول یادمان شهدای فتح المبین ، نماینده ی عقیدتی سیاسی مقام معظم رهبری در سپاه ناحیه و.... و برخی از پیشکسوتان سپاهی» ارکان اصلی دفاتر بنیاد در شهرستان ها هستند .

سپس سرهنگ فرهان منصوری مدیر یادمان شهدای فتح المبین گزارشی از جلسه ی اول پیرامون پیگیری زمینی برای ایجاد موزه ی دفاع مقدس را تشریح نمود و گفت : موضوع دفاع مقدس  یکی از با ارزش ترین موضوع ها است و من می خواهم ابتدا در مورد موزه ی دفاع مقدس در شهرستان شوش نکاتی را به اطلاع برسانم ؛ با توجه به این که مکان موزه می بایست در جایی باشد که در طول سال فعال بوده و عموم مردم از آن بازدید داشته باشند ، لذا  ایجاد آن در مناطق یادمانی اصلا به صلاح نیست ، چون  یادمان ها در طول سال به صورت مقطعی فعال هستند لذا  در زمانی که سرهنگ مجید عقیلی مدیریت بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در استان را بر عهده داشت  پیگیری های لازم انجام شد و قرار شد در زمین 5 هزار متری واقع در جاده ی منتهی به گلزار شهدا برای ایجاد موزه در نظر گرفته شود اما  متأسفانه چون میراث فرهنگی اظهار داشت این زمین جز عرصه می باشد  این تلاش ها نتیجه ای در بر نداشت ؛ دومین زمینی که انتخاب شد ، قطعه زمینی در جوار سالن ورزشی یادگار امام است که این زمین هم  توسط شهرداری قرار است به پارک تبدیل شود و لذا ایجاد موزه ی دفاع مقدس شوش ابتر ماند .

وی افزود : پیگیری موضوع زمین را دنبال کردیم تا این که به زمینی در جوار مرکز آموزش فنی و حرفه ای رسیده ایم اما اگر مکان جدیدی مدنظر فرماندار باشد قبل از مصوب کردن مکان می بایست یک بازدید میدانی هم از زمین  در جوار مرکز آموزش فنی و حرفه ای داشته باشیم و هم از مکانی که احتمالا مد نظر فرماندار باشد تا ابتدا این موضوع را قطعی نماییم بعد به سراغ ردیف بودجه برای ساخت و ساز آن برویم .

سرهنگ منصوری در ادامه به مشکلات یادمان شهدای فتح المبین اشاره کرد و تصریح نمود : با توجه به این که رسیدگی به یادمان ها هم از شرح وظایف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس می باشد  ؛ لذا به اطلاع می رسانم  یادمان شهدای عملیات فتح المبین هر چند که ثبت ملی شده است اما از نظر جغرافیا و سرزمینی چون  در محدوده ی روستاهایی نظیر عنکوش و تا حدودی زعن قرار گرفته است که در این راستا سردار علیرضا شیخ رباط هم  از این یادمان بازدید داشته است و از طرفی دیگر  از نظر عمرانی این یادمان هنوز کاملا ساخته نشده و نیاز به توجه دارد .

وی در پایان به تاریخ شفاهی شوش اشاره کرد و خاطر نشان نمود :  تا کنون در شهرستان شوش چهار کتاب  منتشر شده است « آبراه تبوک »که به زندگینامه ، خاطرات و وصیتنامه سرلشکر شهید حسن درویشی پرداخته است و سردار محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران در مورد این شهید گفته است « در هشت سال دفاع مقدس با مشکلی بر می خوردیم ، حسن درویشی که معروف است به بن بست شکن آن را حل  می کرد . » ؛ همچنین  کتاب هایی تحت عنوان « شوش در جنگ ، شوش بعد از جنگ و هابیلیان » که این کتاب به مجموعه خاطرات سردار شهید صفر احمدی به دو زبان فارسی و لاتین پرداخته است منتشر شده و در مورد تاریخی شفاهی شوش در دفاع مقدس همین کتاب ها می تواند  به عنوان آغاز کار مورد برداشت قرار گیرند .

دکتر عدنان غزی فرماندار شهرستان شوش گفت : « حفظ آثار » و «نشر ارزش های دفاع مقدس»  دو موضوع محوری هستند  که میراث فرهنگی شهرستان شوش فقط آثار را حفظ می کند ، اما نشر نمی دهد ، همه را زیر زمین نگه می دارد .

وی افزود : اما در مورد  « انقلاب اسلامی  و جنگ» در طول هشت سال دفاع مقدس تک تک افراد زحمت کشیده اند ولی تعدادی از آنها گمنام مانده یا اگر هم اسمی از آنها برده می شود  بسیار سطحی است ؛ عده ای در جنگ جانباز شدند  ، عده ای دیگر در طول جنگ در خط های مختلف جبهه حضور داشتند اما نه اسیر شدند نه مجروح گردیدند و نه جز شهدا بودند و به عنوان ایثارگر معروف هستند و از همه مهمتر برخی هم شربت شهادت نوشیدند  و به تبع آن وظیفه ی شرعی ، دینی ، اعتقادی و ملی خود را ادا کردند و از این دنیای فانی  پر کشیده و به دیار ابدی ملحق شدند اما آن طور که باید باشد مورد توجه قرار نمی گیرند .

فرماندار شهرستان شوش برای اثبات گفته ی خود به احترام گذاشتن کمونیست های کاخ کرملین اشاره کرد و گفت : در این کشور هم شهید برای خود تعریفی دارد  و در همین مسکو  یادمان شهدای خود را برگزار می کنند  و به خوبی هم به آنها می رسند  در حالی که شهدای ما برای دفاع از اسلام ، انقلاب و ولایت فقیه  رفتند ولی برخی کوته فکر اگر توجهی به خانواده های شهداء می شود و یا امتیازی ناچیز به آنها می د هند مرتب نق می زنند  ؛ چون شخصا در دوران هشت سال دفاع مقدس  چه تأثیری نداشته و یا حتی خراشی برنداشته اند تا قدر خانواده های شهدا را بدانند .

وی در پایان از مردم ولایتمدار « ایران ، استان خوزستان و شهرستان شوش » به خاطر حضور حماسی در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن قدردانی نمود.

در پایان احکام برخی از ارکان اصلی دفتر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس شوش اهدا شد .



:: بازدید از این مطلب : 1105
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.