مراسم قرائت دعای ندبه در آستان مقدس امام‌زاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزایی برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 37
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 318
:: بازدید ماه : 8007
:: بازدید سال : 20696
:: بازدید کلی : 297834
نویسنده : عباس کرم الهی
جمعه 30 شهريور 1397

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 7:35 دقیقه صبح روز جمعه 30 شهریور 1397 مصادف با روز تجلیل از اسراء و مفقودان ، به همت مجمه الذاکرین شهرستان شوش ، دعای پر فیض ندبه در مسجد امامزاده عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزایی برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ یاسر سواری یکی از مداحان مجمع الذاکرین بعد از قرائت قسمتی از دعای ندبه زبان حال حضرت زینب(س) بعد از شهادت برادران و برادر زاده ها را با حضرت امام سجاد (ع)  ذکر مصیبت نمود و در این راستا به نوحه سرایی پرداخت .

سپس حاج غلامعلی محول از بانیان مجمع الذاکرین گذری به واقعه ی عاشورا در سرزمین بلاخیز کربلا زد و گفت : نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب شیعه، نقطه‌ای را در جغرافیای کربلا و زمان عاشورا نشان می‌دهد که پس از چهارده قرن همچنان ملتهب و بحث برانگیز باقی مانده و گذر سالیان و هزاره‌ها از ارزش و اهمیت آن نکاسته است. مساله دست یافتن به نتایج و تحقق مقاصد در خصوص جریان عاشورا و حرکت امام حسین (ع) با ابعاد بزرگی که داشت بسیار مهم می‌نماید. امروز با نگاهی به چهارده قرن گذشته، نقاطی مهم و در مواردی شبهه‌ناک حاکی از غرض‌مندی برخی افراد- برای بررسی وجود دارند که ازجمله این موارد، دست‌یابی به نتایج و ثمرات عاشوراست.

وی افزود : اگر حرکت امام حسین (ع) و عدم بیعت ایشان به دلیل ستاندن حق و بازگرداندن آن به اهلش و براندازی حکومتی غاصبانه بود، در ظاهر امر جز شکست و هدر رفتن جان عده‌ای بی‌گناه از اهل بیت دست‌آوردی نداشت؛ چرا که حکومت بنی امیه بعد از واقعه ی عاشورا تا حدود هفتاد و دو سال به حیات خود ادامه داد. چه چیزی در حرکت امام حسین‌(ع) و مصائب کربلا وجود داشت که ایشان را بنا به فرموده جدشان رسول خدا(ص) ، چراغ هدایت و کشتی نجات امت قرار داد؟ اساسا عنصر پیروزی در حرکت امام حسین‌(ع) چه تعریفی داشت که بنا به فرموده خود حضرت، در نهایت فتح و پیروزی حقیقی نصیب ایشان گشت؟ وقتی خوانش‌های جانب‌دارانه از یک واقعه تاریخی، قضاوت‌های عوامانه و تحریفات نااهلان، نکته‌ها و حقایق را در ابهام فرومی‌برند، می‌توان با جریان شناسی و تحلیل رویدادها و بسترهای پدیدآورنده یک رخداد، حقایق را پیدا کرد. بررسی حرکت امام حسین (ع) نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در صورت برداشت‌های اشتباه از نتایج آن، می‌تواند به استنباط‌هایی معکوس ختم شود. از این رو نتایج واقعه عاشورا و حرکت امام حسین (ع) سه محور « آشکار شدن حق و باطل در بین امت اسلامی ، فروریختن قداست و مشروعیت دستگاه خلافت و عاشورا یکی از مهم‌ترین نمادها و شعائر شیعه » مورد بررسی قرار داد .

در این هفته جهت معرفی اعضای مجمع الذاکزین به سراغ اسدالله اسد زاده  دکلمه خوان و نثر نویس 73 ساله رفتیم تا از خود بگوید ولی در یک جمله گفت : «من از سن ده سالگی با توجه به این که خانه ی ما نزدیک مسجد جامع بود  وارد جلسات دعای ندبه شدم » و سپس از تاریخچه ی تأسیس دعای ندبه در شوش به اختصار جملاتی را تشریح نمود و در آخر به خاطره ای از خاطرات خود اشاره نمود .

وی افزود : شصت سال پیش  دعای ندبه  توسط امام جماعت مسجد جامع  حاج سید فاخر قاضی دایی مرحوم آیت الله سیدمجدالدین قاضی دزفولی امام جمعه ی فقید شهرستان دزفول « عالم ، عامل ، فقیه کامل و مجاهد نستوده ، فرزند مرحوم حجت الاسلام سید عبدالحسین قاضی دزفولی» در همین مسجدجامع شوش قرائت شد . آن موقع  « حاج محمدعلی محول وحاج محمدعلی زربخش » در قرائت دعا سید قفاخر قاضی را همراهی می کردند و  کلیه ی امور دعای ندبه به وسیله ی مرحوم حاج میرزا انصاری  تهیه می گردید .  و البته در اوایل دعا  با حضور  پنج تا ده نفر برگزار می شد  .

اسدزاده در ادامه خاطر نشان نمود : یکی از روزها  به اتفاق حاج عبدالنبی  به دزفول رفتیم و قرار شد برخی از مداحان شهرستان دزفول به مسجد جامع بیایند تا برگزاری دعا ندبه رسمیت پیدا کند  لذا با حضور حدود 400  نفر  دعا را در مسجد جامع برگزار نمودیم و نیروهای ژاندارمری  از قرائت دعا واهمه داشت ولی وقتی برای آنها توضیح دادیم که این دعا متعلق به آقا امام زمان(عج) است  ، حساسیت آنها کاسته شد.

وی در ادامه به نوع تهیه غذا برای صبحانه ی کسانی که به دعای ندبه می آمدند اشاره کرد و تصریح نمود : با توجه به این که آن زمان مواد غذایی شهرستان دزفول از نظر کیفی بهتر بود لذا صبحانه را از دزفول خریداری می کردیم ؛ روز به روز جمعیت زیاد تر شد و به جایی رسیدیم که  شیربرنج خریداری شده کم آمد و لذا همه به خانه هایمان رفتیم و هر کسی غذایی در یخچال داشت برای صبحانه با خود به مسجد آورد  در همین راستا وقتی که متوجه شدیم « حاج علی انعام » در چهاردستگاه شوش شیربرنج خوبی طبخ می کند  از آن به بعد از ایشان صبحانه را تأمین می کردیم و با توجه به این که آن زمان وسیله ی نقلیه خیلی کم پیدا می شد انعام تشت شیربرنج را بر روی سر می گذاشت و با پای پیاده از چهار دستگاه به مسجد جامع می رفت تا  کسی بی صبحانه نماند .

اسدالله اسدزاده افزود : دعای ندبه در یکی از جمعه های آن زمان با حضور مرحوم آیت الله سیدمجدالدین قاضی دزفولی برگزار شد و در واقع حضور ایشان رسمیت یافتن به دعای ندبه ی شوش شد ، بعد از آن حجت الاسلام شهید سید محمدکاظم دانش  با توجه به اهمیت قرائت دعای ندبه و با استفاده از احادیث و روایات  برای برگزاری هر چه بهتر دعا عزیزان را راهنمایی می کرد ، آن موقع من بخش اول دعا را قرائت می کردم ، تا این که مجمع الذاکرین پا گرفت ، آن موقع  حاج عبدالرحیم انصاری 14 ساله بود و با صدای خوبی که داشت دعای ندبه را قرائت می کرد و با وجود ایشان دعای ندبه عمومیت یافت  و در نقاط مختلف شهرستان شوش از جمله سید عباس   که در آن زمان مرحوم سید خضیر ساعدیاز مجمع الذاکرین دعوت کرده بود شخصا کلیه ی هزینه  تردد و صبحانه را پرداخت نمود .

وی در ادامه اظهار داشت : از آن زمان تا به امروز بین مجمع الذاکرین شهرستان شوش و مجمع الذاکرین شهرستان دزفول صمیمت ، یکدلی و اخوت برقرار شد و در مقاطع خاص مداحان دزفول به شوش آمده  و در کنار مداحان شوش دعای ندبه را قرائت کرده اند .

اسدزاده همچنین افزود : با همکاری «حاج عبدالرحیم انصاری  ، مرحوم غلامعلی صفارزاده ، حاج محمد نمره پز و  غلاحسین چاهیده » دعای ندبه روز به روز رونق یافت و به حرمت صاحب دعا عزیزانی که نام بردم  هزینه های جانبه دعا را  تقدیم حاج انصاری نمودند و این شد که سفرهایی به شهرستان های « خرم آباد ، بروجرد ، همدان و مسجد جمکران » داشته و دعای ندبه را اجرا نمودیم .

وی در پایان به رابطه ی خانوادگی خود با شهید دانش اشاره کرد و گفت : به مدت 40 سال  با شهید دانش رابطه ی خانوادگی  داشتم و یادم می آید که وی در مورد امام خمینی(ره) گفت : « آن سفرکرده که صد غافله ی دل همره اوست ؛ هر کجا هستند خدایا به سلامت دارش . »



:: برچسب‌ها: "دعای پرفیص"ندبه"در امامزاده"عبدالله بن علی(ع) برگزار شد" ,
:: بازدید از این مطلب : 2253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.